Niektoré modely áut sú spoľahlivé aj po nájazde väčšieho počtu kilometrov. Pri iných to však neplatí a majiteľom môžu spôsobiť problémy. Ktorým autá sa treba radšej vyhnúť, ak si ich plánujete nechať roky? Štatistika UTAC ukazuje, že niektoré staršie autá neprejdu cez technickú kontrolu (STK). Iné sa zas hrdia spoľahlivosťou aj po nájazde 200-tisíc kilometrov. Téme sa venoval motoristický portál Autoviny.sk.
Mnohí motoristi ešte stále radšej siahnu po ojazdených autách, pretože sú lacnejšie. Pri kúpe auta z druhej ruky treba brať do úvahy kilometre na tachometri, ale aj mnohé ďalšie dôležité parametre. Rebríček, ktorý vznikol na základe štatistík UTAC, teraz môže byť pre mnohých motoristov smerodajný a ľahšie im pomôže rozhodnúť sa, po akom aute siahnuť.
Tieto modely áut neprešli kontrolou
Francúzsky ústredný technologický orgán (UTAC) zverejnil najnovšie štatistky, ktoré ukazujú spoľahlivosť áut. Analýze sa podrobilo až 3,9 milióna vozidiel, ktoré absolvovali v roku 2024 technickú kontrolu. Štatistky ale obsahujú len tie modely, ktoré prešli minimálne 5-tisíc kontrolami, čo by malo zabezpečiť reprezentatívnosť údajov. Niektorým modelom robil vysoký nájazd kilometrov problémy, iným nie.
Rebríčku kraľuje Alfa Romeo 147 a jej príbuzný model GT. Tieto vozidlá mali problémy a po nájazde 200-tisíc kilometrov už neprešli STK. Dôvodom boli najmä nadmerné emisie či zlý technický stav podvozku alebo karosérie. Na kontrole neuspelo celkovo až 45,63 percent vozidiel tohto typu. Dobre si nepočínal ani Peugeot 106 (42,94 percenta), Renault Clio (41,6 percenta), Opel Meriva (41,22 percenta) alebo Citroën Saxo (40,52 percenta).
V rebríčku sú aj Nemci
V nelichotivom rebríčku sa objavili tiež autá od nemeckých výrobcov. Napríklad Volkswagen Polo alebo Opel Astra II. To naznačuje, že ani nemecké technológie nie sú zárukou dlhej životnosti. Platí to ale len v prípade, ak dávate svojmu autu poriadne zabrať a najazdili ste s ním tisíce kilometrov. V rebríčku sa objavila napríklad aj Dacia Logan prvej generácie. Nižšie vám prinášame zoznam desiatich áut, ktoré po nájazde 200-tisíc kilometrov už nie sú spoľahlivé a neprešli technickou kontrolou.
- Alfa Romeo 147/GT – 45,63 %
- Peugeot 106 – 42,94 %
- Renault Clio I – 41,6 %
- Opel Meriva I – 41,22 %
- Volkswagen Polo – 40,77 %
- Citroën Saxo – 40,52 %
- Renault Twingo I – 40,27 %
- Opel Astra II – 40,26 %
- Citroën C5 I – 40,22 %
- Dacia Logan I – 40,08 %
Spoľahlivé modely áut
Pozrieme sa aj na tie modely áut, ktoré sú na opačnom konci rebríčka a ich majitelia majú dôvod na radosť. Štatistiky ukazujú, že tieto vozidlá sú spoľahlivé aj po nájazde 200-tisíc kilometrov a zväčša bez problémov prejdu technickou kontrolou. Najlepšie si počínal model Audi Q5 prvej generácie, pričom jeho úspešnosť v rámci STK bola až 84,87 percenta. Skvele sa umiestnili aj modely od výrobcov ako sú Volvo, BMW alebo Mercedes-Benz. Zaujímavosťou je, že medzi najspoľahlivejšími modelmi chýbajú francúzske automobily. Toto je rebríček desiatich spoľahlivých modelov, ktoré prejdu technickou kontrolou aj po nájazde 200-tisíc kilometrov. V tomto prípade percentná znamenajú mieru neúspešných kontrol.
- Audi Q5 I – 15,13 %
- Volvo XC60 I – 15,24 %
- Audi A3 III – 16,54 %
- Volkswagen Golf VII – 16,75 %
- BMW radu 3 VI – 16,94 %
- BMW radu 5 VI – 17,01 %
- BMW radu 1 II – 17,97 %
- Mercedes-Benz triedy E IV – 18,1 %
- Toyota Land Cruiser III – 18,27 %
- BMW X5 II – 18,36 %
Oplatí sa investovať do auta s vysokým nájazdom?
Hoci štatistika ukázala, ktoré modely áut sú spoľahlivé aj po vysokom nájazde, pred kúpou takéhoto auta by ste mali zvážiť niekoľko faktov. Treba si poriadne preveriť servisnú históriu vozidla, skontrolovať jeho technický stav a prípadne aj štatistky z absolvovaných technických kontrol. Ak siahnete po správnom aute, ušetríte si tým nervy a hlavne peniaze, ktoré by ste inak museli vynakladať na časté opravy.