Letná sezóna konečne prišla, čo znamená, že mnohí v týchto okamihoch hľadajú svoje vysnívané dovolenkové ubytovanie. Veľká časť slovenských dovolenkárov sa pritom opiera o asi všetkým známu platformu Booking, ktorá prehľadne sumarizuje širokú paletu možností ubytovania. To sa ale zrejme zmení. Práve Booking sa totiž stal terčom ostrej kritiky zo strany hotelov naprieč Európou. Po novom sa do „odboja“ zapojili aj slovenskí hotelieri, informujú TVNOVINY.sk.
Prostredníctvom rôznych internetových portálov si dnes zákazníci vedia rýchlo porovnať ceny hotelov, apartmánov či penziónov. Podľa cestovateľa Milana Bardúna je efektívne hľadať konkrétne ubytovanie na stránkach hotelov aj práve prostredníctvom platforiem ako Airbnb alebo Booking.
Priamo cez hotel je totiž často cena nižšia, hoci často býva problémom nestornovateľnosť rezervácie. Booking však ponúka garanciu vrátenia peňazí, ako aj riešenie reklamácií v prípade nespokonosti. Takže v čom je problém?
Booking blokoval konkurenciu
Booking si podľa hotelierov účtuje od prevádzkovateľov príliš vysoké provízie, približne v rozmedzí 7 až 11 percent, pričom reálny výnos pre hotel môže byť len okolo 60 eur z každých 100 eur zaplatených zákazníkom. Problém je to najmä v súvislosti s tým, že od roku 2004 až do minulého roka platilo, že hotely nesmeli na vlastných stránkach ponúkať izby za nižšie ceny ako cez Booking.
Prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harbuľák uviedol, že toto obmedzenie bránilo konkurenčnému prostrediu a viedlo k ekonomickej nevýhodnosti pre samotných hotelierov.

Majitelia ubytovacích zariadení, ako napríklad Katarína Danišková z penziónu Villa Siesta v Smokovci, pritom poukazujú na to, že priame rezervácie umožňujú zákazníkom získať pridané benefity, napríklad wellness služby alebo polpenziu v cene.
Žaloba môže priniesť nižšie ceny
Práve bránenie v raste konkurencie a obmedzovanie prevádzkovateľov ubytovacích zariadení sú dôvody, prečo sa hotelieri rozhodli zahájiť hromadnú žalobu. Vo veľmi krátkom čase nabrala obrovské rozmery, pričom aktuálne je do nej zapojených až 25 členských štátov Európskej únie (EÚ), vrátane Slovenska.
Hotelieri od Bookingu okrem iného požadujú náhradu škody za neprimerané podmienky a vysoké provízie, ktoré podľa ich slov deformovali trh.
Dokonca aj minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak prisľúbil podporu zo strany rezortu, vrátane právnych služieb na pomoc hotelierom v žalobnom procese. Očakáva sa, že úspech tejto žaloby by mohol viesť k zvýšeniu konkurencie na trhu ubytovania a tým aj k nižším cenám pre koncových zákazníkov.
Harbuľák verí, že uvoľnenie pravidiel a zníženie provízií prispeje k väčšej transparentnosti a priaznivejším cenám.