Spotrebitelia v snahe ušetriť peniaze podľahli novému trendu. Tým je nákup potravín, ktoré sú po dátume spotreby, respektíve po dátume minimálnej trvanlivosti. Obchodníci hovoria, že takéto produkty sa predávajú vo veľkom a zákazníci vedia ušetriť aj polovicu.
Odborníci navyše tvrdia, že obľuba týchto zlacnených potravín rastie a očakávajú, že tento trend sa bude ešte stupňovať. Téme sa venoval portál CNN Prima News.
Produkty po dátume minimálnej trvanlivosti
Spotrebitelia vedia zohnať produkty za výrazne nižšiu cenu, týka to cukru, jogurtov aj mnohých ďalších potravín. Ekonómovia pritom tvrdia, že za posledné roky sa záujem o zľavnené produkty zvýšil o desiatky percent. Špecializované obchody dávajú do výraznejších zliav produkty, ktorým sa blíži dátum spotreby, prípadne už sú po dátume minimálnej trvanlivosti. Odborníci hovoria, že takéto produkty sú zdravotne neškodné a aj preto ich začali zákazníci nakupovať vo veľkom. Za jeden nákup dokážu na takýchto produktoch ušetriť až polovicu.
Ako informuje portál CNN Prima News, na prvý pohľad ide o bežný obchod. V regáloch ale nájdete odlišné produkty, než v klasických supermarketoch. Väčšinu tvoria tie, ktorým končí dátum spotreby. Predavačka z obchodu Potraviny v akci v rámci reportáže povedala, že zákazníci tu zoženú prakticky čokoľvek, ale za výrazne nižšie ceny. Napríklad nemecká šľahačka, ktorá stojí v štandardnom obchode okolo 30 korún (zhruba 1 euro), tu vyjde len 15 korún (cca 50 centov). Podobný obchod sa nachádza aj v Zlíne, kde ho nájdete pod názvom Lacněnka. Tu dokonca tovar odlišujú farebne, aby si ho zákazníci hneď všimli. Spotrebitelia tu nájdu napríklad sušené hovädzie mäso či vanilkový cukor za naozaj nízke ceny. Podľa prevádzkovateľov týchto obchodov zákazníci najviac kupujú mliečne výrobky a mäso.
Lacné obchody sa stávajú trendom
Ekonóm Lukáš Kovanda pre CNN Prima News potvrdil, že podobné lacné obchody sa stávajú trendom. Ich popularita v posledných rokoch rastie. Podľa ekonóma tu môže zákazník ušetriť od 30 do 50 percent. Aj ďalší ekonómovia si zhodne myslia, že trend obchodov, ktoré sa špecializujú na potraviny po dátume minimálnej trvanlivosti, bude naďalej rásť. Odborníci odhadujú, že to bude o jednotky percent ročne.