Volvo Cars, renomovaný výrobca automobilov, ktorý má sídlo vo švédskom Göteborgu, oznámil rozsiahle redukovanie pracovnej sily, údajne v dôsledku pretrvávajúcich náročných podmienok v globálnom automobilovom priemysle. Celkovo plánuje spoločnosť, ktorú vlastní čínska skupina Geely Holding, prepustiť až 3 000 zamestnancov, informuje britská BBC.
Prepúšťanie je súčasťou širšej stratégie znižovania nákladov. Už v apríli automobilka oznámila „akčný plán“ v hodnote 18-miliárd švédskych korún (približne 1,65-miliardy eur), ktorého cieľom je zefektívniť chod podniku.
Tento krok prichádza v období, keď automobilový priemysel čelí viacerým ťažkostiam, vrátane zvyšujúcich sa cien vstupov, poklesu predajov v Európe a obchodných bariér, najmä 25-percentného cla uvaleného na dovoz automobilov do USA zo strany administratívy Donalda Trumpa.
Neprehliadnite
Podľa vedenia spoločnosti sú prijaté opatrenia nevyhnutné pre udržanie konkurencieschopnosti a posilnenie odolnosti značky Volvo v čase nestability. Spoločnosť zároveň v máji zaznamenala medziročný pokles globálneho predaja o 11 percent, čo len potvrdzuje potrebu zásahov.

Volvo má výrobné závody v Švédsku, Belgicku, Číne a Spojených štátoch, pričom centrála a vývojové centrum sa nachádzajú v Göteborgu. V roku 2021 spoločnosť avizovala plnú elektrifikáciu svojho portfólia do roku 2030. Tento cieľ však bol neskôr upravený, pričom dôvodom boli nové colné opatrenia a neistoty na trhoch s elektromobilmi.
Trápia sa aj iné automobilky
Reštrukturalizácia a znižovanie nákladov však nie sú kroky, ktoré musí podniknúť iba Volvo. Napríklad kaponský Nissan už dávnejšie oznámil prepustenie ďalších 11 000 zamestnancov a zatvorenie siedmich tovární po celom svete. Celkovo tak spoločnosť odklepla prepustenie približne 20 000 pracovníkov, čo predstavuje asi 15 percent jej pracovnej sily.
Dôvodom sú najmä slabé predaje na kľúčových trhoch, ako sú Čína a USA, ako aj neúspešné rokovania o fúzii s automobilkami Honda a Mitsubishi, ktoré sa v februári tohto roka skončili bez dohody.
Ako sme vás však informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, pomocnú ruku Nissanu po novom podáva iné známe meno, a to Toyota. Podľa informácií japonského denníka Mainichi a portálu Automotive News vstúpili spoločnosti do predbežných diskusií. Hoci konkrétne mená zatiaľ nie sú známe, rokovania majú podľa všetkého prebiehať na úrovni vyššieho manažmentu oboch automobiliek.
Dôležité je, že tentokrát sa nehovorí o úplnom prevzatí, ale o strategickom partnerstve, v ktorom by Toyota pôsobila ako dočasný podporovateľ počas reštrukturalizačného procesu Nissanu. Ide o mimoriadne nezvyčajný krok, keďže Toyota je dlhodobo považovaná za hlavného domáceho rivala Nissanu. Ak by sa partnerstvo zrealizovalo, mohlo by ísť o jeden z najprekvapivejších obratov v histórii japonského automobilového priemyslu.

Stojí však za zmienku, že v rovnici stále zostáva ešte jeden hráč, a to francúzsky Renault, ktorý má v Nissane významný vlastnícky podiel a doposiaľ zohrával kľúčovú úlohu v smerovaní automobilky. Z toho vyplýva, že ak by sa Toyota a Nissan dohodli na akomkoľvek druhu spolupráce, bude musieť byť zapojený aj francúzsky partner. Renault zatiaľ na možné zmeny oficiálne nereagoval.
Z dlhodobého hľadiska by partnerstvo s Toyotou mohlo znamenať výrazné posilnenie Nissanu, ktorý by mohol profitovať zo synergií v oblasti výskumu, vývoja, výroby či logistiky. Zároveň by to mohlo pomôcť Toyote posilniť svoje postavenie v segmente elektromobility a autonómnych technológií, kde Nissan vyvíjal niektoré pokročilé riešenia.
BYD znížil ceny a ovládol Európu
Čínsky výrobca elektromobilov BYD medzičasom reagoval na stagnujúci trh výrazným znížením cien svojich modelov. Zlacnenie sa týka viac než 20 vozidiel, vrátane modelu Seagull EV, ktorého cena klesla na 55 800 jüanov (v prepočte približne 6 800 eur).
Na krok BYD následne reagovali aj ďalšie čínske značky, ako štátom vlastnený Changan či Leapmotor, ktorý je podporovaný skupinou Stellantis (vlastník značky Chrysler).
Zverejnenie týchto cenových opatrení malo okamžitý dopad na akcie čínskych automobiliek, ktoré na burze zaznamenali výrazné straty.
Ďalší signál meniacej sa dynamiky na trhu s elektromobilmi prišiel v apríli, keď spoločnosť BYD prvýkrát prekonala Teslu v predaji elektromobilov v Európe. Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics sa v priebehu minulého mesiaca v našich zemepisných šírkach zaregistrovalo 7 231 elektromobilov značky BYD, zatiaľ čo Tesla si v rovnakom období pripísala 7 165 registrácii. Rozdiel je maličký, no je tam.
Analytici hovoria o prelomovom bode, keďže BYD sa na väčšinu európskych trhov, teda mimo Nórska a Holandska, oficálne dostale len nedávno, presnejšie koncom roka 2022. Tesla tak po rokoch jednoznačnej dominancie utrpela prepad na druhé miesto v prospech „zelenáča“.

BYD pritom nežiari len na európskej scéne. Tesla uvoľnila miesto čínskemu konkurentovi aj z globálneho hľadiska. V prvom štvrťroku 2025 predal celosvetovo približne milión vozidiel, z ktorých asi 416 000 boli plne elektrické modely. Tesla za rovnaké obdobie predala iba 337 000 elektromobilov, čo už je výraznejší rozdiel.
Tesla však v Európe nezúfa len nad tým, že ju predbehol BYD. Zúfa aj nad tým, že vykázala skutočne obrovský prepad. V porovnaní s aprílom minulého roka vykázala pokles počtu registrácií o 49 percent, zatiaľ čo BYD v rovnakom časovom horizonte vykázal nárast o neuveriteľných 359 percent. Aj keď sa vezmú do úvahy len čisto elektrické vozidlá BYD, nárast predstavoval stále pôsobivých 159 percent.