Obľúbený e-shop Slovákov chystá veľké zmeny, chce tým reagovať na opatrenia, ktoré mu hrozia zo strany Európskej únie. Zatiaľ nie je jasné, či sa tieto opatrenia premietnu aj do cien a či Slováci budú nakupovať za drahšie než doteraz. Reč je o veľkom e-shope Shein, ktorý ponúka široký sortiment tovarov a radi tu nakupujú spotrebitelia takmer z celého sveta.
Podľa najnovších informácií chce platforma Shein vykonať v tomto roku 2,5 milióna testov, ktoré sa budú týkať bezpečnosti a kvality výrobkov, ktoré predáva. Intenzívnejšie testovanie prichádza po tom, čo Európska únia varovala platformu pred pokutami. EÚ sa nepáči, že Shein nerieši obavy, ktoré vyvolávajú predávané výrobky. Často ide o výrobky, ktoré nespĺňajú kvalitatívne ani bezpečnostné parametre.
Shein bude viac testovať predávané výrobky
Ako píše portál Teraz.sk na základe správy z agentúry Reuters, v minulom roku platforma Shein vykonala len okolo pol milióna testov produktov, ktoré predáva. V tomto roku chce počet výrazne navýšiť a vykonať až 2,5 milióna testov. Na tento svoj zámer vynaloží 15 miliónov dolárov, čo je po prepočte zhruba 13,25 milióna eur. V rámci svojej iniciatívy sa chce zamerať na dodržiavanie predpisov, aby svojim zákazníkom ponúkala bezpečné produkty. Shein predáva oblečenie vlastnej značky v 150 krajinách a e-shop si získal popularitu vďaka nízkym cenám alebo rôznym zľavám. Okrem oblečenia tu však nájdete aj iné produkty. Platforma totižto prevádzku trhovisko pre predajcov domácich potrieb, hračiek a ďalších tovarov. Tieto produkty sa zvyčajne posielajú priamo z tovární v Číne a potom putujú k zákazníkom po celom svete.
Neprehliadnite
Spoločnosť uviedla, že od svojho spustenia už prestala spolupracovať s viac ako 540 predajcami. Dôvodom bola práve nízka kvalita výrobkov, respektíve porušovanie predpisov. Platforma Shein je v hľadáčiku Európskej únie už dlhšiu dobu. Dôvody sú viaceré. Okrem iného sa jej nepáči, ako e-shop nakladá s dátami európskych používateľov a EÚ taktiež prekáža, že do členských krajín posiela nekvalitný a často nebezpečný tovar. Ako píše portál Teraz.sk, Európska sieť organizácií na ochranu spotrebiteľa (CPC), ktorá je zložená z národných spotrebiteľských úradov, a Európska komisia (EK) tento týždeň varovali Shein pred nezákonnými praktikami. Pod nimi sa myslia napríklad falošné zľavy alebo zavádzajúce informácie o produktoch, ktoré porušujú spotrebiteľské právo EÚ. Spoločnosti dali zároveň mesiac na odpoveď.
O nákupnej platforme
Shein je globálna platforma pre e-commerce so sídlom v Singapure, ktorá sa špecializuje na takzvanú rýchlu módu (fast fashion). Je známa predovšetkým predajom cenovo dostupného oblečenia, doplnkov, kozmetiky a obuvi pre ženy, mužov a deti. Jej popularita explodovala najmä medzi mladšou generáciou mileniálov a staršou generáciou Z. Shein využíva jedinečný obchodný model založený na takzvanej on-demand výrobe (na požiadanie), ktorý sa snaží minimalizovať plytvanie a maximalizovať zisk. Namiesto tradičného modelu, kde sa odevy vyrábajú vo veľkých množstvách vopred, Shein analyzuje trendy v reálnom čase, vyrába malé šarže, sleduje dopyt a má k dispozícii rýchly dodávateľský reťazec.
Tento model umožňuje spoločnosti ponúkať obrovské množstvo štýlov za veľmi nízke ceny a extrémne rýchlo reagovať na nové trendy. Shein tiež vo veľkej miere využíva na marketing influencerov a sociálne siete, ako je napríklad TikTok. Napriek svojej obrovskej popularite Shein čelí mnohým vážnym kontroverziám a kritike, v niekoľkých oblastiach. Ide najmä o pracovné podmienky, nútené práce, environmentálny dopad, porušovanie autorských práv a plagiátorstvo či nedostatočná transparentnosť. Tieto kontroverzie viedli k zvýšenej kontrole zo strany vlád, spotrebiteľov a neziskových organizácií, pričom mnohí požadujú väčšiu zodpovednosť od firiem v oblasti rýchlej módy.