Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) boli dlhé roky považované za ideálny most medzi tradičnými spaľovacími autami a ich plne elektrickými alternatívami. Zákazníkom ponúkajú možnosť absolvovať každodenné trasy bez emisií a pritom sa neobávať nedostatku dojazdu pri dlhších cestách. Európska únia (EÚ) i viaceré krajiny ich práve pre tieto kvality podporovali prostredníctvom daňových úľav a dotácií. Tento postoj sa však v posledných rokoch začína dramaticky meniť, a to hlavne kvôli nesúladu medzi deklarovanými a skutočnými hodnotami spotreby a emisií, píše server Autoviny.sk.
Za zlomový bod možno považovať štúdiu Európskej environmentálnej agentúry z roku 2023, ktorá preukázala, že plug-in hybridy vypúšťajú v bežnej prevádzke až 3,5-násobne viac CO2, než aké objemy uvádzajú laboratórne WLTP testy. Tento zásadný nesúlad viedol k zmene výpočtu emisií, čo spustilo reťazovú reakciu naprieč celým blokom.
Napríklad vo Francúzsku sa plug-in hybridy minulý rok prepadli do kategórie áut s vyšším zdanením, avšak hlavne kvôli ich nadpriemernej hmotnosti. Pochopiteľne, tesne predtým vykázali rekordný nárast predaja – napríklad Land Rover zaznamenal až 600-percentný nárast. Išlo však len o dočasný efekt.
Neprehliadnite

Po začiatku platnosti vyššieho zdanenia sa predaj plug-in hybridov výrazne prepadol, keďže jeho výsledkom bolo výrazné zvýšenie cien. Napríklad model Range Rover Sport PHEV zdražel o viac ako 18-tisíc eur.
Belgicko zasa ukončilo daňové zvýhodnenie a medziročný prepad predaja PHEV dosiahol 33 percent. Na úrovni celej EÚ klesol trhový podiel plug-in hybridov o 3,9 percenta, zatiaľ čo elektrické autá zaznamenali rast.
Automobilky reagujú
Výrobcovia sa ale napriek tomu snažia udržať plug-in hybridy konkurencieschopné. Predovšetkým predlžujú ich elektrický dojazd, aby sa priblížili reálnym potrebám.
Príkladom je nový VW Tiguan eHybrid s 19,7 kWh batériou a papierovým dojazdom takmer 100 km. Vyššia kapacita však zvyšuje výrobné náklady a následne aj predajnú cenu. Rozdiel medzi plug-in hybridom a rovnakým modelom so spaľovacím motorom často presahuje 6 000 eur, čím sa PHEV dostávajú do cenovej hladiny elektromobilov.
Ľudia im fandia
Aj napriek uvedeným problémom ostáva tento typ pohonu relevantný pre určitú skupinu zákazníkov, a to najmä tých, ktorí majú doma alebo v práci možnosť pravidelného nabíjania a dokážu jazdiť prevažne na elektrický pohon.
V opačnom prípade, ak sa vozidlo nenabíja a jazdí sa výhradne na spaľovací motor, môžu byť jeho ekologické a ekonomické parametre horšie ako pri bežnom aute.

Budúcnosť PHEV je teda nateraz neistá. Podľa aktuálne platnej európskej legislatívy sa od roku 2035 prestanú predávať všetky nové osobné autá s emisiami, vrátane hybridov. Výnimku môžu tvoriť len vozidlá poháňané syntetickými palivami, ktoré si však budú vyžadovať samostatnú certifikáciu.
Zákazníci, ktorí uvažujú o kúpe plug-in hybridu, by mali dôkladne zhodnotiť, či ho budú nabíjať pravidelne. Len tak je možné naplno využiť jeho potenciál a ospravedlniť vyššie obstarávacie náklady. V opačnom prípade ide skôr o zbytočný kompromis, ktorý neprináša ekologický ani ekonomický prínos.