Ceny pohonných hmôt, hlavne benzínu a nafty, boli v poslednom období relatívne priaznivé. A dobrou správou je, že tankovanie by malo zostať výhodné aj v dohľadnom období. Jiří Tyleček, hlavný analytik finančných trhov spoločnosti XTB, tvrdí, že ceny palív budú počas najbližších týždňov až mesiacov stabilné, teda bez výrazných výkyvov. Na jeho prognózu upozornil denník Teraz.sk.
Podľa analytika zatiaľ nič nenaznačuje, že by sa schyľovalo k výraznejšiemu cenovému trendu, a to aj napriek tomu, že ceny pohonných hmôt v priebehu týždňa mierne stúpili. Podľa neho situácia na trhu naznačuje skôr nástup stagnácie.
Aktuálne ceny severomorskej ropy Brent zostávajú na nižších úrovniach, pričom stabilné sú aj veľkoobchodné ceny pohonných hmôt. Ďalším pozitívnym faktorom, ktorý prispieva k mierneniu cien na čerpacích staniciach, je pokračujúce posilňovanie eura voči americkému doláru. Práve silnejšie euro prispieva k znižovaniu cien pohonných látok pre európskych motoristov.
Neprehliadnite
OPEC má čo riešiť
Analytik adresoval pár slov aj aktuálnej situácii v rámci krajín OPEC. Kartel sa podľa neho nachádza v zložitej situácii – postupne sa zmieruje s nižšími cenami ropy v snahe zastaviť stratu podielu na globálnom trhu. Saudská Arábia, ktorá figuruje ako hlavný hráč, vraj má záujem o stabilizáciu trhu a súčasne chce sankcionovať krajiny ako Kazachstan a Irak, ktoré opakovanie prekračujú stanovené produkčné kvóty.

Do rovnice potom treba začleniť aj geopolitické faktory. Spojené štáty nedávno sprísnili sankcie proti ruskej ropnej „tieňovej flotile“, čo by mohlo obmedziť globálnu ponuku ropy. Na druhej strane prebiehajú jadrové rokovania medzi USA a Iránom.
Výsledok týchto rozhovorov môže výrazne ovplyvniť budúcu dostupnosť ropy. Neúspech by viedol k zníženiu exportov, úspešné dohody by mohli naopak trh obohatiť o niekoľko stoviek tisíc barelov denne, a to v priebehu niekoľkých mesiacov.
Pokiaľ ide o samotný dopyt po rope na svetových trhoch, ten zatiaľ ostáva silný. Aj keď dopyt v Číne nerastie takým tempom, ako sa pôvodne očakávalo, stále je na vysokej úrovni. Globálny trh s ropou je tak vyvažovaný medzi stabilným dopytom a neistotami na strane ponuky, čo naznačuje, že v najbližšom období sa netreba obávať dramatických pohybov cien pohonných hmôt.
Priaznivé ceny pohonných hmôt predpovedajú viacerí
Slová analytika korešpondujú s poznatkami, ktoré sme vám zdelili v našom nedávnom článku na tomto odkaze. Vývoj na ropnom trhu naznačuje, že ceny benzínu a nafty zostanú stabilné alebo dokonca ešte mierne klesnú, a to aj napriek tomu, že sa blíži letná sezóna, kedy zvyčajne dopyt po pohonných hmotách výrazne rastie.
Viacerí analytici sa zhodujú, že napriek očakávanému rastu dopytu v súvislosti s dovolenkovým obdobím zostáva ponuka na trhu dostatočne vysoká, s možnosťou ďalšieho rastu. To vytvára predpoklad pre udržanie, ba dokonca zníženie cien.

Cena nafty by sa mala udržať okolo 1,40 eura za liter, s možnými minimálnymi výkyvmi smerom hore alebo dolu. Benzín by mal zostať stabilný na úrovni mierne nad 1,50 eura za liter. Tieto hodnoty znamenajú priaznivý vývoj pre motoristov v porovnaní s minulým rokom. Medziročne je nafta lacnejšia v priemere o 12 centov a benzín o 13 centov.
Ceny palív na Slovensku dokonca patria medzi tie najvýhodnejšie v rámci Európskej únie (EÚ). Benzín je lacnejší o približne 12 centov v porovnaní s priemerom celej EÚ a o 17 centov lacnejší ako priemer v eurozóne (krajiny platiace eurom). Nafta je na tom podobne – oproti priemeru EÚ je lacnejšia o 10 centov a oproti priemeru eurozóny o 13 centov.
Potešujúce sú potom aj správy z okolitých krajín. V susednej Českej republike, ktorá zostáva najlacnejšou krajinou regiónu z hľadiska cien benzínu, sa predpokladá jeho cena tesne nad 1,35 eura za liter. Podobná cenová hladina by mala platiť aj v Poľsku. V Maďarsku, Chorvátsku a Slovinsku by sa cena benzínu mala pohybovať okolo 1,45 eura za liter, zatiaľ čo Rakúsko by malo zostať mierne drahšie, s cenou približne 1,50 eura za liter.
Nebudeme sa radovať večne
Z priaznivých cien benzínu a nafty sa však zrejme nebudeme radovať pridlho. V roku 2027 totiž Európska únia (EÚ) plánuje zaviesť nové podmienky v rámci svojej klimatickej politiky.
Kým v súčasnosti sú ceny benzínu a nafty ovplyvňované hlavne vývojom na svetových trhoch, od roku 2027 sa do popredia dostane úplne nový faktor, a síce systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II. Cieľom tohto systému je do rovnice zahrnúť aj emisie, ktoré vznikajú pri spaľovaní fosílnych palív v doprave či domácnostiach.

Základom systému ETS II je povinnosť nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2, ktorú spôsobia produkty ako benzín či nafta. A žiaľ, firmy, ktoré dodávajú tieto produkty na trh, budú musieť tieto dodatočné náklady premietnuť do koncových cien.
Pri očakávanej cene povolenky 200 eur za tonu CO2 by tak mohlo dôjsť k zdraženiu pohonných látok až o 60 centov na liter. Ak by sa súčasná priemerná cena 95-oktánového benzínu pohybovala okolo 1,50 eura, mohla by po zavedení ETS II narásť na 2,10 eura.