Automatická prevodovka patrí medzi jeden z najdrahších komponentov automobilu a keď sa pokazí, treba rátať s tým, že z peňaženky vytiahnete nemalú sumu. Odborníci na motorizmus pripomínajú, že väčšina porúch vzniká kvôli nesprávnym návykom vodičov. Tieto návyky stačí zmeniť a môžete ušetriť svoje nervy aj svoju peňaženku.
Ak teda máte auto s automatickou prevodovkou, mali by ste sa o ňu patrične starať. V opačnom prípade hrozí, že si automat predčasne zničíte a nevyhnete sa extrémne drahej oprave. Existuje niekoľko chýb, ktorých sa dopúšťajú mnohí vodiči a takto si nevedomky ničia automatickú prevodovku. Cena za následnú opravu sa potom môže vyšplhať na tisícky eur. Podľa odborníkov by ste sa mali vyhnúť chybám, ktoré uvádzame nižšie. Téme sa venoval motoristikcý portál Auto Trendy.
Automatická prevodovka a výmena oleja
Automatická prevodovka poskytuje vodičovi pohodlie a mnohé moderné autá vsádzajú práve na toto riešenie. A keďže automatická prevodovka je zložitým mechanickým zariadením, aj jej oprava sa radí k tým drahším. Medzi základné chyby patrí, ak majiteľ automobilu zabúda meniť olej v automate. Pre vysvetlenie – olej v automatickej prevodovke ubúda len vtedy, keď prevodovka tečie. Keď spozorujete prvé príznaky, väčšinou je už neskoro a došlo k opotrebovaniu tohto dôležitého komponentu.
Neprehliadnite
Príznakmi, že niečo nie je v poriadku, sú vibrácie a hluk, zvuky pri zmene stupňov alebo oneskorený pohyb dopredu či dozadu. Odborníci na motorizmus hovoria, že olej v automatickej prevodovke treba meniť každých niekoľko desiatok kilometrov. Presnejšie informácie nájde v manuáli svojho automobilu. V prípade, že váš automat často pracuje pri vyšších teplotách, odporúčaný interval výmeny oleja je kratší. Vyššie teploty môžu nastať napríklad kvôli ťahaniu prívesu, prípadne ak jazdíte v horách.

Nesprávne parkovanie na svahu
Za skorším opotrebovaním automatickej prevodky môže byť aj nesprávne parkovanie na svahu. Mnohí vodiči po zastavení auta zaradia najskôr P (Parking) a až potom potiahnu ručnú brzdu. Podľa odborníkov je to ale chyba a postup by mal byť opačný. Najprv potiahnuť ručnú brzdu a potom zaradiť P. Obzvlášť to platí, ak auto necháte na svahu. Ako píše portál Auto Trendy, ak zaradíte P a zodvihnete nohu z brzdy, prevodovka prevezme úlohu ručnej brzdy a zastaví auto, ktoré by sa mohlo pohnúť. Takto je vystavená preťaženiu, na ktoré nebola skonštruovaná. Ak budete tento manéver robiť často, časom dôjde k poruche. Niektoré novšie vozidlá sú chránené automatickým zatiahnutím pomocnej brzdy. Staršie autá ale touto možnosťou nedisponujú.
Rýchle manévre a prehrievanie
Automatickej prevodovke nesvedčí ani príliš rýchle manévrovanie na parkovisku. Vodiči by mali myslieť na to, že skôr ako preradia páku z R na D alebo naopak, auto musí zastaviť. No a vozidlo je zastavené až vtedy, keď sa mu netočia kolesá. V opačnom prípade sa na prevodovku vyvíja tlak a dochádza k preťaženiu. Odborníci zároveň upozorňujú, že režim D (jazda dopredu) a ani režim (R) cúvanie by vodič nemal zaraďovať pri zvýšených otáčkach motora.
Prehrievanie prevodovky sme si už načrtli, no teraz sa mu budeme venovať trocha podrobnejšie. K prehriatiu dochádza počas dlhého ťahania ťažných prívesov alebo tiež pri veľmi rýchlej jazde po diaľnici. Prehriatie skracuje životnosť oleja a vedie k poškodzovaniu tesnení a k únikom oleja. Na preťaženie je mimoriadne citlivá dvojspojková prevodovka a aj jednorázové výraznejšie zaťaženie auta ju môže poškodiť.
Ignorovanie prvých náznakov poruchy
Chybou je tiež to, ak vodič ignoruje prvé príznaky poruchy. Ak túto chybu nebude riešiť, môže to skončiť ešte horšie. Jednoduchá oprava sa zmení na zložitejšiu, pretože prevodovke nedáte „vydýchnuť“ a zaťažujete ju aj vtedy, keď už volá o pomoc. Netreba ignorovať vibrácie a hluk pri zmene stupňov, úniky oleja, zastavenie v režime D alebo R a tiež výstražné kontrolky, prípadne textové správy o poruche prevodovky. Správne používanie zaručí, že automatická prevodovka vám bude slúžiť dlho a bez komplikácií.