TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Slovensko sa musí pripraviť. Dominantný zamestnávateľ krváca, HROZÍ strata peňazí aj práce
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Slovensko sa musí pripraviť. Dominantný zamestnávateľ krváca, HROZÍ strata peňazí aj práce

25-percentné clo na dovoz automobilov, ktoré zaviedol prezident Spojených štátov Donald Trump, bude mať vážnu dohru.

28. marca 2025 15:58
Roman Drexler - Editor
28. marca 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Trumpove clá môžu spôsobiť pokles exportu nemeckých áut do USA až o tretinu
  • V prípade Nemecka by clo znamenalo výpadok tržieb vo výške približne 8,2-miliardy eur
  • Slovensko ako významná súčasť dodávateľského reťazca nemeckého automobilového priemyslu by bolo zasiahnuté taktiež

To, čoho sme sa tak dlho báli, sa napokon stalo realitou. Prezident Spojených štátov Donald Trump tento týždeň oznámil 25-percentné dovozné clo na automobily. Pochopiteľne, toto opatrenie predstavuje vážnu hrozbu pre mnohé trhy, ktoré sú silne závislé od výroby a predaja (vývozu) automobilov. Do tejto skupiny, žiaľ, patrí aj Nemecko. Prečo žiaľ? Nemecko, pokiaľ ide o vozidlá, je totiž kľúčovým partnerom a zároveň nezameniteľným článkom slovenskej ekonomiky.

Ako informuje denník Teraz.sk, podľa výpočtov poradenskej spoločnosti Deloitte môže zmienené 25-percentné clo viesť k poklesu exportu nemeckých áut do Spojených štátov až o 29 percent.

Strata v miliardách

Inými slovami, zavedenie cla, ktoré by malo podľa oznámenia Bieleho domu vstúpiť do platnosti 3. apríla, by v prípade Nemecka znamenalo výpadok tržieb vo výške približne 8,2-miliardy eur. Nemecký automobilový sektor pritom patrí medzi hlavné piliere tamojšej ekonomiky, pričom vývoz do Spojených štátov tvorí podstatnú časť zahraničných príjmov.

Výroba áut (ilustr. obr.)
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Harald Proff, ktorý v spoločnosti Deloitte vedie divíziu pre automobilový priemysel, uviedol, že nemecké automobilky v minulom roku predali na americkom trhu približne 1,3-milióna vozidiel. Hoci mnohé z týchto spoločností majú v Spojených štátoch aj svoje vlastné výrobné závody, ich kapacita nie je podľa neho dostatočná na to, aby v prípade potreby nahradili dovoz z Európy.

Americké výrobné kapacity nemeckých automobiliek sú pritom už dnes využívané na približne 70 percent, čo znamená, že by bolo veľmi náročné a finančne nákladné presunúť väčší objem výroby do Spojených štátov.

Clo zasiahne aj Slovensko

Nebude to však len Nemecko, koho 25-percentné dovozné clo na automobily ovplyvní. Mohlo by dokonca ovplyvniť celý medzinárodný obchod s vozidlami – vzhľadom na význam amerického trhu pre mnohé európske automobilky by sa tieto zmeny mohli premietnuť nielen do znižovania výroby, ale aj prepúšťania pracovníkov či rastu cien. Nemecko, ako najväčší výrobca áut v Európe, by však patrilo medzi najviac zasiahnuté krajiny.

A čo Slovensko? Naša krajina figuruje ako významná súčasť dodávateľského reťazca nemeckého automobilového priemyslu, čo znamená, že aj my budeme novým clom zasiahnutí.

Neprehliadnite

Peniaze, bankovky, euro
AKTUÁLNE: Experti pre Slovákov vydali varovanie. Buďte pripravení, to najhoršie ešte len príde
cestu vlakom čakajú zmeny
Vlaky dostanú FANTASTICKÉ vylepšenie. Cestovanie bude vďaka nemu oveľa komfortnejšie
Aktuálna správa
POZOR: Začal platiť NOVÝ zákon, o ktorom nikto nevedel. Týka sa skoro každého! (PREHĽAD)

Pre lepšie porozumenie, automobilový sektor tvorí viac ako 13 percent slovenského hrubého domáceho produktu (HDP) a priamo či nepriamo zamestnáva vyše 250-tisíc ľudí. Veľká časť našej produkcie pritom putuje práve do nemeckých automobiliek, a to hlavne cez subdodávky dielov, komponentov, technológií, ako aj montážnych celkov.

Z toho vyplýva, že ak nemecké automobilky skutočne vykážu pokles vývozu do Spojených štátov o necelých 30 percent (ako predpokladá Deloitte), možno predpokladať, že sa znížia aj objednávky od slovenských dodávateľov. A to rozhodne nie je konečný efekt.

Čím menej áut sa exportuje, tým menej dielov je treba. A čím menej dielov je treba, tým menej práce je treba. Keďže sú mnohé slovenské závody napojené na nemecké exportné toky, v prípade poklesu dopytu môže dôjsť k zníženiu zmien alebo prestojov, spomaleniu rastu zamestnanosti, v horšom prípade aj k prepúšťaniu.

Ak Nemecko exportuje menej áut do Spojených štátov, celý európsky exportný reťazec sa pribrzdí. Slovenský export závislý od automobiliek sa tým pádom môže medziročne znížiť. Tým sa môžeme vrátiť späť k finančnému vyjadreniu možnej straty na vývoze nemeckých automobiliek do Spojených štátov – 8,2-miliardy eur. Ak by skutočne došlo k takto ohromnej strate, znamenalo by to úbytok stoviek miliónov eur, ktoré by za bežných okolností prešli dodvateľským reťazcom, vrátane Slovenska.

Peniaze, euro bankovky, clo
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Trump rozhodol, EÚ reaguje

Podľa Trumpa je hlavným cieľom tohto drastického opatrenia zvýšiť produkciu vozidiel v Spojených štátoch, čím by sa malo vytvoriť viac pracovných miest, ako aj posilniť domáca ekonomika.

Samozrejme, reakcia Európskej únie (EÚ) na seba nenechala dlho čakať. Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskej komisie (EK), vyjadrila znepokojenie a poľutovanie nad rozhodnutím americkej vlády. EK považuje clá len za dodatočné dane, ktoré nadmerne zaťažajú ako firmy, tak aj spotrebiteľov.

Vzhľadom na vážne (a početné) riziká sa hlavy bloku rozhodli zahájiť prípravu analýzy možných dopad nového cla, pričom bude zvažovať ďalšie kroky, vrátane možných protiopatrení, ktoré by mali zmierniť negatívny dopad na európsku ekonomiku. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát Peniaze Slovákov sú OHROZENÉ. Odborníci radia, TOTO začnite okamžite robiť
Ďalší článok banka, platobná karta, peniaze, Aktuálne, zmena banky AKTUÁLNE: Veľká banka ŠOKUJE. Bankomaty dostali parádnu funkciu, využije ju každý

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký výrobca na dne: Postavili sa proti nemu vlastní zamestnanci (čo sa deje)
24. decembra 2025
dron, zákaz dronov
Štát zakazuje zahraničné drony. Neškrtnú si ani obľúbené modely DJI
24. decembra 2025
diaľnice, mýtny systém
Slovenské diaľnice čaká obrovská zmena, pocíti ju 300-tisíc vodičov
25. decembra 2025
Packeta, DPD
Oznámili koniec: Obľúbené balíkomaty čaká výrazná zmena, v týchto lokalitách ich už nenájdete
24. decembra 2025

Najnovšie články

  • Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
  • Čo sa to deje? V zemi sa náhodne objavujú stovky prepadlín. Vyzerajú ako z filmu o konci sveta
  • Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
  • Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €
  • Volkswagen zastavil výrobu v Bratislave. Ešte to tak chvíľu ostane, toto je dôvod

Bude sa vám páčiť

autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut

Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €

26. decembra 2025
chatovanie, mobil

Prišla vám takáto SMS? Ide o zákerný útok, okamžite skončíte s nulou na účte

24. decembra 2025
Slovenská pošta

Pošta dočasne mení otváracie hodiny: V tieto dni a časy nič nevybavíte

24. decembra 2025
Peniaze, bankovky, dôchodku, mzdy, živnostník, novela zákona o DPH, transakčná daň, príspevok, dávky, životné minimum

Slovákom „potichu“ berú peniaze. Mnohí o tom vôbec nevedia (+ čísla)

23. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?