TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Skoro nikto ani len netuší, že MUSÍ zaplatiť. Štát povinne vyberá TÚTO daň, hrozí pokuta
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Skoro nikto ani len netuší, že MUSÍ zaplatiť. Štát povinne vyberá TÚTO daň, hrozí pokuta

Na Slovensku mnohí zabúdajú na daňové povinnosti pri výhre peňazí či nepeňažných cien.

Lukáš Zachar
11. februára 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Ilustr. obr. | Zdroj: Lukáš Zachar (Techbyte.sk)
Zdieľať
V skratke
  • Peňažné výhry na Slovensku sú najčastejšie zdaňované priamo usporiadateľom, ktorý odráta 19 % daň z vyplatenej sumy
  • Nepeňažné výhry (napríklad auto či elektronika) presahujúce 350 eur podliehajú dani z príjmu a 14 % zdravotným odvodom
  • Termín na priznanie je do konca marca nasledujúceho roka, pričom nepriznaná výhra môže viesť k pokutám či iným sankciám
Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať

Ak niekto na Slovensku vyhrá peňažnú cenu, zvyčajne mu organizátor automaticky zrazí 19 % daň a vyplatí už čistú sumu. Napríklad pri tisíceurovej výhre pripadne výhercovi 810 eur a štátu 190 eur. V takomto prípade je administratíva pre prijímateľa ukončená – daň už za neho odvedie priamo usporiadateľ.

Existujú však výnimky. Kompletne oslobodené ostávajú všetky výhry z lotérií, kasín, stávkových kancelárií a aj zahraničných hazardných hier. Ak by však peňažnú odmenu ponúkal zahraničný organizátor mimo oblasti hazardu, jej zdaňovanie rieši výherca sám, prostredníctvom daňového priznania. V takomto prípade je vhodné preveriť, či na výhru nie sú uvalené osobitné pravidlá podľa príslušnej medzinárodnej zmluvy, ak taká existuje.

V praxi to funguje tak, že slovenské firmy, usporiadatelia súťaží či televíznych kvízov, majú povinnosť strhnúť daň hneď pri výplate výhry. Vďaka tomu je výherca zbavený starostí s vypĺňaním priznaní či riešením nejasností. Ak však ide o zahraničné subjekty, táto povinnosť môže byť prenesená na samotného prijímateľa peňazí.

Neprehliadnite

Rýchlostný radar, meranie rýchlosti, fotoradar, kamery
Vodiči sa TEJTO obci vyhýbajú oblúkom: Má až 66 radarov a rozdáva mastné pokuty. TU jazdite opatrne!
POZOR, Slovensko, peniaze
AKTUÁLNE: Známy reťazec sťahuje z predaja TENTO produkt. Peniaze vám vráti aj bez bloku
pokuta, auto, IG-L, vozidlo, auto, vodiči
POZOR: Za ignorovanie TEJTO značky hrozí pokuta viac ako 2 000 €, väčšina netuší, čo znamená

Kedy vzniká povinnosť pri nepeňažných cenách

Pri výhrách v naturálnej podobe je situácia odlišná. Pokiaľ hodnota ceny nepresiahne 350 eur, netreba odvádzať daň ani zdravotné odvody. Pri vyššej sume sa ale vyžaduje, aby výherca platil 19 % daň z príjmu a k tomu 14 % zdravotné odvody z časti, ktorá presahuje stanovený limit.

Ak napríklad tabletu priraďujeme trhovú hodnotu 800 eur, „zdaniteľná“ hodnota je 450 eur (800 – 350). Výherca teda zaplatí 85,50 eur daň (19 % zo 450) a 63 eur ako odvody do zdravotnej poisťovne (14 % zo 450). Celkovo tak na odvodoch a dani uhradí 148,50 eur. Tieto sumy musí účastník priznať v daňovom priznaní, ktorého podanie je povinné do konca marca nasledujúceho roka.

Office
Zdroj: Lukáš Zachar / Techbyte.sk

Osobitné prípady a dôležité výnimky

Existujú výnimky, napríklad profesionálni športovci. Zákon sa na nich díva inak, pretože si výhry prinášajú zo športových podujatí, prípadne zo sponzorstva. Takéto príjmy sa musia zdaniť vždy, a to bez ohľadu na ich výšku. Rovnako je potrebné rozlišovať, či ide o amatérske hobby súťaže alebo profesionálnu kariéru.

Ak výherca plánuje auto alebo akúkoľvek drahšiu nepeňažnú cenu používať dlhodobo, je dobré zabezpečiť si doklad o skutočnej trhovej hodnote, ktorý vystaví organizátor. Bez tohto potvrdenia môže byť určovanie hodnoty pre účely zdanenia komplikované.

Ako predísť nepríjemným prekvapeniam

Pri cene s väčšou hodnotou, napríklad novom automobile či exotickom zájazde, sa odporúča vykonať tieto kroky:

  1. Vyžiadať si písomné potvrdenie o hodnote ceny od usporiadateľa súťaže
  2. Overiť si termín na podanie daňového priznania, ktoré býva štandardne do konca marca nasledujúceho roka
  3. Zistiť, či je cena oslobodená – platí to najmä pri lotériách, kasínových hrách či stávkovaní
  4. Skontrolovať zahraničný pôvod – ak je cena z inej krajiny, je nutné sa riadiť tuzemskou legislatívou i prípadnými dohodami o zamedzení dvojitého zdanenia

Neplnenie daňových povinností môže viesť k pokutám alebo doplatkom. Preto ak človek vyhrá hodnotnú cenu, je istejšie sa informovať priamo na daňovom úrade alebo využiť konzultáciu s odborníkmi. Najmä pri súťažiach zo zahraničia hrozia neželané komplikácie, ak si výherca nie je istý, či a kde má platiť dane.

Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať
Via:Emefka
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť

Najčítanejšie

Schválili novú daň. Za samoobslužné pokladne sa bude platiť a nie málo
6. októbra 2026
Peniaze, bankovky, euro
Štát začne posielať mimoriadne zlé listy. Vyše 70-tisíc ľudí zistí, že bude platiť viac
6. októbra 2026
Vodomer
Začali platiť nové ceny. Za spotrebu vody sa platí inak, mnohé rodiny zaplatia aj o 170 eur viac
6. októbra 2026
Aktuálna správa
Zostáva menej než týždeň. Aj Slovákom zrušia mimoriadne dôležitú vec (platné od 13. októbra)
7. októbra 2026

Najnovšie články

  • Štát má problém. Vyhodil takmer 5 miliárd eur na niečo, čo nám v podstate nepomôže
  • EÚ má prísne pravidlá: Toto už musia mať všetky nové autá. Bez toho ich už nemožno predávať
  • Štát na celý víkend vypne dôležitú službu. Nedostanete sa k svojim dokumentom
  • Už oddnes: 5 zakódovaných prémiových TV staníc pre všetkých a zadarmo. Veľkí operátori potešili klientov
  • EÚ prikázala zmeniť všetky telefóny, aj tie na Slovensku. Zdvihne to ceny

Bude sa vám páčiť

POZOR, tankovanie, benzín, nafta

Netankovali ste tu? Inšpekcia odhalila nevyhovujúce palivo na 4 čerpacích staniciach. Hrozia pokuty

7. októbra 2026
Peniaze, bankovky, euro

Týka sa úplne všetkých Slovákov. Tento zákon dáva ľuďom dôležité práva, mnohí o nich nevedia

7. októbra 2026
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil, vozidlo

Štát sprísnil pravidlá. Za toto vám po novom hrozí pokuta 300 eur aj zákaz šoférovať

7. októbra 2026
auto počas búrky na ceste

Štát začne autám účtovať daň za každý prejdený kilometer. Navrhli takúto sumu

7. októbra 2026

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Redakcia
  • Zásady používania cookies
  • Podmienky používania
  • Používanie AI

Spoj sa s nami

© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.