TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Obľúbená automobilka Slovákov v CHAOSE: Situácia je čoraz HORŠIA. Zamestnanci majú dosť, volia tvrdé protesty!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Obľúbená automobilka Slovákov v CHAOSE: Situácia je čoraz HORŠIA. Zamestnanci majú dosť, volia tvrdé protesty!

Automobilka sa snaží vysporiadať s vážnymi problémami. Nutne potrebuje šetriť, zamestnanci medzitým štrajkujú.

9. decembra 2024 14:28
Roman Drexler
10. decembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Volkswagen schytáva jednu ranu za druhou
  • Potrebuje nutne šetriť, v hre je aj zníženie platov
  • Zamestnanci sa búria a štrajkujú, napätie stúpa

Európsky automobilový priemysel si aktuálne neprechádza zrovna jednoduchým obdobím. Práve naopak, mnohé známe mená zápasia s vážnymi problémami. Výnimkou nie je dokonca ani renomovaná nemecká automobilka Volkswagen, ktorú stíha kríza už niekoľko mesiacov. A žiaľ, zdá sa, že zlá situácia sa postupom času len prehlbuje.

Ako informuje denník Teraz.sk, vedenie Volkswagenu tlačí na výrazné znižovanie nákladov a výrobnej kapacity. Kto s tým nesúhlasí, sú zamestnanci. Tí aj naďalej pokračujú v štrajkoch. Posledný z protestov trval štyri hodiny a prebiehal až v deviatich nemeckých závodoch.

Neprehliadnite

ipad pro 2021
Apple predal v 2. štvrťroku takmer 13 miliónov tabletov, odhaduje IDC
Tesla Model Y
Kúpil si nový Tesla Model Y, po pár hodinách jazdy mu odletela strecha
Huawei Mate 30 Pro
Huawei v Číne ničí konkurenciu. Gigant má na konte až 42 % trhový podiel

Táto vlna odporu predchádza v poradí štvrtému kolu rokovaní medzi vedením a odborovým zväzom IG Metall, ktorého cieľom je rozobrať otázku úsporných opatrení.

Automobilka potrebuje šetriť

Arne Meiswinkel, predstaviteľ Volkswagenu zodpovedajúci za ľudské zdroje, zdôraznil potrebu rýchlych a udržateľných úspor. Tieto opatrenia berie ako jediný spôsob, akým si automobilka môže zachovať svoju konkurencieschopnosť v náročných trhových podmienkach.

Odbory IG Metall v novembri navrhli alternatívne riešenie, ktoré by zahŕňalo upustenie od zvyšovania miezd a umožnenie flexibility v rámci skracovania pracovného času. To by podľa predbežných výpočtov prinieslo úspory vo výške zhruba 1,5-miliardy eur. Vedenie však tento návrh označilo za nedostatočný a požiadalo o ďalšie ústupky.

V hre sú skutočne prísne opatrenia. Automobilka navrhla plošné okresanie miezd o 10 percent a pohrozila hromadným prepúšťaním. Nevylučuje sa dokonca ani zatvorenie závodov na území Nemecka, čo by sa stalo vôbec po prvýkrát v celej 87-ročnej histórii značky.

Oliver Blume, generálny riaditeľ Volkswagen Group, považuje tieto kroky za nevyhnutné, nakoľko dopyt po vozidlách v Európe stále klesá a výrobné náklady v Nemecku sťažujú konkurenčný boj proti ázijským producentom. Tí do našich končín postupne dovážajú stále viac a viac vozidiel. Konkrétne čínski výrobcovia nateraz dovážajú skôr hybridné modely, nakoľko elektromobily v Európe podliehajú vysokému dovoznému clu.

Nemecký kancelár Olaf Scholz upozornil Volkswagen na riziká späté so zatváraním tovární. Vraj by to ešte viac prehĺbilo neistotu v krajine, ktorá už tak čelí vážnym vnútropolitickým problémom.

Peniaze, euro, bankovky, mince, banky
Ilustr. obr. | Zdroj: Lukáš Zachar (Techbyte.sk)

Predstavitelia IG Metall, vrátane Thorstena Grögera, naliehajú na vedenie, aby učinilo prínosné ústupky a obnovilo u zamestnancov dôveru, ktorá mala zaznamenať značný úpadok.

V prípade, že rokovania neprinesú požadovaný výsledok, odbory môžu pristúpiť k ďalšiemu stupňovaniu protestov, ktoré by tak mohli nadobudnúť podobu až 24-hodinových štrajkov, v horšom prípade neobmedzených zastavení práce. Gröger taktiež varoval, že ak sa situácia nevyrieši, môžu nastať ešte nepríjemnejšie opatrenia zo strany zamestnancov.

Slabý odbyt, pokles zákazníkov

Ako sme spomenuli, Volkswagen sa trápi už dlhšiu dobu. V polovici októbra oznámil svoje hospodárske výsledky za tretí kvartál, ktoré mali ďaleko od ideálnych. Globálne expedoval 2 176 300 vozidiel, čo sa môže zdať ako dostatok, no v skutočnosti išlo o 7,1-percentný medziročný pokles.

Automobilka vykázala prepad aj napriek tomu, že Škoda, ktorá spadá pod jej ochranné krídla, zaznamenala citeľne vyšší odbyt vozidiel. Jej úspech totiž zatienili poklesy iných značiek, vrátane Audi, ktorej odbyt klesol o 16 percent. Nedarilo sa potom ani kmeňovej značke, ktorá v sledovanom období expedovala o 6,6 percenta menej vozidiel ako v predošlom roku, ani segmentu úžitkových vozidiel, ktorý vykázal pokles odbytu o takmer 12 percent.

V kríze je celý priemysel

Ktovieako dobre na tom nie je celý európsky automobilový priemysel, čo potvrdili aj panelové diskusie v rámci 7. ročníka podujatia CEE Automotive Supply Chain. Podujatie bolo organizované Zväzom automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) a Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP). Privítalo viac ako 300 účastníkov z 12 krajín

Európska automobilka, európske automobilky
Ilustr. obr. | Zdroj: DALL-E/ChatGPT

Výroba a predaj automobilov na území Európy klesli o približne 2-milióny vozidiel, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými pred pandémiou koronavírusu. To pre európske automobilky predstavuje vážnu výzvu, ktorú ešte väčšmi umocňujú geopolitické napätia a silná konkurencia čínskych producentov.

Padli potom aj zmienky o možných pokutách za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by sa mohli vyšplhať až na 15-miliárd eur.

Čo sa týka elektromobilov, podľa Sigrid de Vries, generálnej sekretárky Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), Európa je pripravená na transformáciu, ktorá prinesie bezemisné formy pohonu. Táto budúcnosť v nemalej miere zahŕňa aj rozmach elektromobility, resp. elektrických vozidiel. Sekretárka však upozornila, že masovému rozšíreniu elektromobilov bráni hneď niekoľko dôležitých „brzdných“ faktorov, menovite nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia.

Upozornila tiež na štatistiky, podľa ktorých činí trhový podiel elektromobilov v rámci Európy len 10 percent. Pôvodné predpoklady udávali trhový podiel okolo 20 percent až 25 percent do roku 2025.

Podrobnejšie sme sa podujatiu venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň Slováci zdražovanie NAJVIAC pocítia na tomto: Štátu navyše odvediete tisíce eur navyše
Ďalší článok Elektromobil Takto vyzerá elektromobil len za 13-tisíc €. Vyrába ho známa automobilka, rozhodne sa má čím chváliť!

Najčítanejšie

messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
Aktuálna správa
Veľký slovenský zamestnávateľ ide hromadne prepúšťať. Ľudia prídu o prácu ešte tento rok
1. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025

Najnovšie články

  • Netflix ľuďom posiela SMS-ky. Polícia je z nich nešťastná, mnohí prišli o peniaze
  • Štát rozhodol: Mnohí Slováci budú mať tento mesiac štedrejšiu výplatu (+ sumy)
  • Značka so žltým M mätie vodičov. Kto ju nepochopí, čaká ho pokuta niekoľko sto eur
  • Koľko peňazí si nechávať na účte? Finanční experti prišli s prekvapivou sumou
  • Polícia odhalila nebezpečné hračky, ktoré môžu deti otráviť. Hrozia aj iné komplikácie

Bude sa vám páčiť

Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2

Tajomstvo, ktoré vám zníži účty za kúrenie o polovicu! Nerobte tieto časté chyby

27. novembra 2025
Pozor, jedlo, potravina, potraviny

Hygienici v slovenských obchodoch našli špinu, larvy aj nebezpečnú baktériu

26. novembra 2025

Od roku 2026 hrozí nová kríza. Európske automobilky nebudú mať dosť čipov, prísť môžu o miliardy

25. novembra 2025
Bazoš

Podvodníci útočia cez Bazoš aj Facebook. Mnohí už prišli o tisíce, situácia sa zhoršuje

25. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?