TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Obľúbená automobilka Slovákov sa pripravuje na KONIEC benzínu a nafty. TIETO motory zvládnu aj e-palivo
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Obľúbená automobilka Slovákov sa pripravuje na KONIEC benzínu a nafty. TIETO motory zvládnu aj e-palivo

Automobilka vysvetlila, ktoré motory môžu bezpečne tankovať e-palivo HVO. Dobrá správa - nie je ich zrovna málo.

13. novembra 2024 10:18
Roman Drexler - Editor
13. novembra 2024
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Koniec spaľovacieho motora sa blíži
  • Automobilky čoraz viac investujú do rozmachu elektromobility
  • Vhodnou alternatívou sa však javia byť aj tzv. e-palivá

Automobilový priemysel si aktuálne prechádza a zrejme ešte pár rokov aj bude prechádzať dôležitými zmenami. Svet sa postupne pripravuje na nástup ekologickej dopravy, čo tlačí mnohé automobilky k investovaniu do rozvoja elektromobility. Elektrina však nie je jedinou diskutovanou možnosťou. Spaľováky môžu nahradiť aj tzv. e-palivá.

Samozrejme, aby auto mohlo jazdiť na e-palivo, potrebuje mať na to uspôsobený motor. Ako píše server Topspeed.sk, koncern Stellantis v tomto smere poskytol podrobnejšie informácie. Prezrádzajú, ktoré motory z jeho flotily dokážu jazdiť na udržateľnejšie palivo.

Neprehliadnite

Boeing KC-46 Pegasus
Až 4500 litrov paliva za minútu: Sleduj tankovanie obrovských vojenských lietadiel počas letu
Benzín
Fico bez súcitu: Zabudnite na to, že zlacníme benzín a naftu. Chýbali by nám peniaze
Škoda Elroq
Škoda Elroq OFICIÁLNE: Čisto elektrické SUV s dojazdom cez 560 km a cenou od 33-tisíc €!

Konkrétne ide o palivo označované ako HVO100, ktoré je od mája tohto roku povolené ako plnohodnotná náhrada nafty na čerpacích staniciach, teda aspoň na území Nemecka. Toto palivo má čistú formu, takže nejde o prímes. Pochopiteľne, je o čosi drahšie ako bežná nafta. Výrobcovia paliva však predpokladajú, že jeho využitie by mohlo znížiť emisie CO2 až o 90 percent.

E-palivo nezvládnu všetky motory

Ako však bolo spomenuté, nie všetky vozidlá majú adekvátne uspôsobený motor, aby mohli jazdiť na HVO100. Organizácia zastupujúca záujmy vlastníkov automobilov v Nemecku (ADAC) odporúča, aby si motoristi pred natankovaním e-paliva riadne overili kompatibilitu svojho vozidla u daného výrobcu. Vyrobiť motor schopný jazdiť na HVO100 nie je po technickej stránke ktovieako náročné, no napriek tomu sa toho niektoré automobilky akosi zdráhajú.

ADAC dodáva, že výrobcovia vozidiel by mali poskytovať jasné prehľady o tom, ktoré vozidlá môžu, resp. nemôžu tankovať e-palivo. Okrem toho považuje za rozumné, aby nové modely vozidiel už automaticky podporovali HVO100.

Tankovanie, benzín, nafta, e-palivo, automobilka
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pokiaľ ide o motoristov, tých môže od e-paliva odradiť de facto len cena, ktorá je o čosi vyššia. Kompromisov z hľadiska výkonu sa obávať nemusia. V tomto smere ponúka HVO100 rovnaké kapacity ako bežná nafta.

Ako je na tom Stellantis?

Späť ku kompatibilite, e-palivo majú podporovať mnohé existujúce dieselové motory spĺňajúce emisné normy Euro 5 a Euro 6. Konkrétne Stellantis, koncern zastrešujúci známe značky ako Fiat, Citroën, Peugeot či Opel, informuje, že palivo HVO je schválené na používanie v rámci existujúcich vozidiel s motormi spĺňajúcimi uvedené normy, ktoré majú na plniacom hrdle vyobrazené symbol „XTL“.

Podporujú ho však aj niektoré motory, ktoré tento symbol nemajú. Sú nimi 1.2 MultiJet, 1.6 MultiJet, 2.0 MultiJet, 2.2 MultiJet, 2.2 MultiJet 4.0, 3.0 V6 MultiJet a 2.3 MultiJet.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Elon Musk, mimoriadne MIMORIADNE: Elon Musk vstupuje do politiky. Pomôže s vedením kľúčového ministerstva!
Ďalší článok Vodiči, POZOR: Na týchto čerpačkách nenatankujete, oznámili ich zatvorenie! (PREHĽAD)

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký výrobca na dne: Postavili sa proti nemu vlastní zamestnanci (čo sa deje)
24. decembra 2025
dron, zákaz dronov
Štát zakazuje zahraničné drony. Neškrtnú si ani obľúbené modely DJI
24. decembra 2025
diaľnice, mýtny systém
Slovenské diaľnice čaká obrovská zmena, pocíti ju 300-tisíc vodičov
25. decembra 2025
Packeta, DPD
Oznámili koniec: Obľúbené balíkomaty čaká výrazná zmena, v týchto lokalitách ich už nenájdete
24. decembra 2025

Najnovšie články

  • Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
  • Čo sa to deje? V zemi sa náhodne objavujú stovky prepadlín. Vyzerajú ako z filmu o konci sveta
  • Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
  • Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €
  • Volkswagen zastavil výrobu v Bratislave. Ešte to tak chvíľu ostane, toto je dôvod

Bude sa vám páčiť

Peniaze, dôchodok, sporenie, penzisti, konsolidácia, plat, dávka v nezamestnanosti, odvody, konsolidácia, inflácia, živnostníkov, príspevok, konsolidačný balík, platy, banky, SZČO, zákon, sviatky, príplatky

Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty

26. decembra 2025
autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut

Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €

26. decembra 2025
parkovanie, platené parkovanie

Hlavné mesto mení pravidlá: Tieto autá už nebudú parkovať zadarmo. Pre niektoré platí 50 % zľava (platné od 1. 1. 2026)

22. decembra 2025
umývanie auta

Umývanie auta v zime: Naozaj to škodí?

21. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?