TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Kľúčovú nemeckú automobilku sužuje VÁŽNA KRÍZA. Zastúpenie má aj na Slovensku
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > Kľúčovú nemeckú automobilku sužuje VÁŽNA KRÍZA. Zastúpenie má aj na Slovensku

Kľúčovú nemeckú automobilku sužuje VÁŽNA KRÍZA. Zastúpenie má aj na Slovensku

Nemecký automobilový priemysel trápi vážna kríza. Azda najviac to pociťuje Volkswagen, ktorý zvažuje prísne opatrenia.

1. novembra 2024 16:31
Roman Drexler
1. novembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Nemecký automobilový priemysel si neprechádza jednoduchým obdobím
  • Výrazne to pociťuje napríklad Volkswagen, ktorý zvažuje nevídané kroky
  • Dotkne sa to aj slovenskej fabriky?

Najsilnejšiu európsku ekonomiku, čiže Nemecko, trápi vážna kríza, s ktorou sa spája viacero, niekedy priam katastrofických scenárov. Konkrétne ide o krízu v rámci automobilového priemyslu, ktorá aktuálne najviac postihuje Volkswagen. Koncern sužuje úbytok zákazníkov a pokles predaja, a to z veľkej časti kvôli silnejúcej konkurencii zo strany ázijských výrobcov.

Volkswagen pritom má oficiálne zastúpenie aj na Slovensku, a to v podobe fabriky v Bratislave. Ako však informuje Spravodajský portál RTVS, tú vraj nateraz dianie na nemeckom trhu neovplyvňuje, teda aspoň nie priamo.

Neprehliadnite

Mimoriadne, Slovensko, vlajka
Začal platiť NOVÝ zákon: Väčšina Slovákov absolútne netuší, že existuje. Týka sa však všetkých!
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
Slovensko ako vzor v CELEJ EÚ: Náš vynález chvália všetky ministerstvá, Európska únia ho chce všade

Len nedávno sa slovenskí zamestnanci dočkali novej kolektívnej zmluvy, ktorá sľubuje navýšenie platov o viac ako 80 eur od budúceho roka. V roku 2026 by malo dôjsť k ďalšiemu zvýšeniu, a to o štyri percentá. Okrem toho je v pláne aj zahájenie novej výroby.

NewsByte
Sociálna poisťovňa straší Slovákov zrušením dôchodkov: Mnohí na hrozbu naleteli, prišli o peniaze aj súkromie

Sociálna poisťovňa straší Slovákov zrušením dôchodkov: Mnohí na hrozbu naleteli, prišli o peniaze aj súkromie

Ministerstvo vnútra bije na poplach: Slovákom hrozí zákerný útok, ide o peniaze

Ministerstvo vnútra bije na poplach: Slovákom hrozí zákerný útok, ide o peniaze

Svet má senzáciu: Vedci predstavili motor bez jediného gramu kovu, elektromobily čaká revolúcia

Svet má senzáciu: Vedci predstavili motor bez jediného gramu kovu, elektromobily čaká revolúcia

Sociálna poisťovňa straší Slovákov zrušením dôchodkov: Mnohí na hrozbu naleteli, prišli o peniaze aj súkromie
Sociálna poisťovňa straší Slovákov zrušením dôchodkov: Mnohí na hrozbu naleteli, prišli o peniaze aj súkromie
Ministerstvo vnútra bije na poplach: Slovákom hrozí zákerný útok, ide o peniaze
Ministerstvo vnútra bije na poplach: Slovákom hrozí zákerný útok, ide o peniaze
Svet má senzáciu: Vedci predstavili motor bez jediného gramu kovu, elektromobily čaká revolúcia
Svet má senzáciu: Vedci predstavili motor bez jediného gramu kovu, elektromobily čaká revolúcia

Vyhliadky slovenskej fabriky sú teda celkom optimistické. To ale neznamená, že sa jej situácia v Nemecku nijak netýka. Kríza môže postihnúť subdodávateľov, pričom podľa Zväzu automobilového priemyslu nebola pre túto eventualitu podniknutá dostatočná príprava.

Optimizmus pretrváva. A má to dôvody

Slovenskú fabriku však napriek tomu optimizmus neopúšťa. Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovensko, skonštatovala, že závod svojím výrobným plánom, ako aj budúcimi projektmi, ktoré boli avizované, aktívne prispieva k vytvoreniu hospodárskeho základu, ktorý pomôže v zvládnutí očakávaného prechodu koncernu na elektrický pohon i preklenutiu ďalších výziev.

K tomu doplnila, že koncom minulého roka fabrika zahájila výrobu nových generácií viacerých kľúčových modelov. Plánuje sa potom aj spustenie novej výroby, konkrétne linky na produkciu plne elektrického SUV modelu.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 | Zdroj: Volkswagen

Viliam Ostatník, analytik Adapt Institute, vidí ako dôvod optimizmu slovenskej fabriky Volkswagenu skutočnosť, že zamestnanci poberajú nižšie platy, než aké poberajú pracovníci v Nemecku. Taktiež skonštatoval, že v poslednej dobe výrazne rástli náklady na energie i náklady na výrobu, čím sa stali jedným zo zásadných, ak nie aj tým absolútne najzásadnejším faktorom. Vraj sa to s istotou pozerá každá automobilka, čo pre slovenskú pracovnú silu paradoxne môže predstavovať výhodu.

Pokiaľ ide o výrobu komponentov, tento segment vraj eviduje poklesy v objednávkach už dlhšiu dobu, minimálne dva roky. Zväz automobilového priemyslu však tvrdí, že aj napriek tomu tvorí viac ako polovicu všetkých tržieb v tomto priemysle. Pokles produkcie nielen v Nemecku tak nebude nečakaným šokom.

Prepúšťanie vraj nehrozí

Aby sme to zosumarizovali, hoci sa Volkswagenu v Nemecku nedarí, Slovensko to zatiaľ nepostihuje. Dávnejšie sa objavili obavy z toho, že fabrika v Bratislave začne prepúšťať. Neskôr sme sa ale dočkali uistenia, že k ničomu takému nedôjde. A zdá sa, že tento postoj nateraz ostáva nezmenený.

Tieto obavy vznikli po tom, čo sme sa začiatkom septembra dozvedeli, že koncern sa po prvýkrát za svoju 87-ročnú históriu chystá zatvoriť viacero svojich fabrík. Dôvodov malo byť viacero. Jeden veľký závod, v ktorom sa vyrábajú kľúčové komponenty, bol údajne označený za zastaraný e neefektívny. Väčším dôvodom tohto rozhodnutia však mal byť rastúci nátlak ázijských konkurentov.

Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Volkswagen rýchlo prichádzal o zákazníkov a tým pádom aj o peniaze. Začal teda aktívne rokovať o spôsoboch, akými by bolo možné znížiť náklady. Jedným z výsledkov bol návrh týkajúci sa zatvorenia niektorých tovární a prepustení vyše 100-tisíc zamestnancov.

Žalostné výsledky

Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, Volkswagen po nevydarenom druhom štvrťroku (kvartáli) nedokázal zlepšiť svoju situáciu ani v treťom štvrťroku. Z globálneho hľadiska expedoval 2 176 300 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles až o 7,1 percenta.

Červené čísla vykázal aj napriek tomu, že Škode, ktorá spadá pod jeho ochranné krídla, sa v uplynulých mesiacoch celkom darilo. Jej úspech však zatienili výraznejšie prepady iných značiek, predovšetkým Audi. Jej odbyt sa v druhom štvrťroku prepadol o 16 percent. Kmeňová značka v sledovanom období expedovala o 6,6 percenta menej vozidiel ako v predošlom roku.

V dôsledku slabých výsledkov sa agentúra Moody’s rozhodla zhoršiť vyhliadky hodnotenia úverovej spoľahlivosti Volkswagenu zo stabilného na negatívny. Konkrétne uviedla, že príčinou zhoršeného ratingu sú upadajúce prevádzkové výsledky automobilky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Diesel, nafta, tankovanie KONIEC lacného benzínu a nafty? Ropa zdražela, pozrite si aktuálne CENY
Ďalší článok Dopravná značka mätie vodičov. Hrozí za ňu 70 € pokuta, TOTO znamená!

Najčítanejšie

potvrdené, peniaze
POZOR, veľký operátor ZVYŠUJE ceny: Od júla si za televíziu a internet zákazníci výrazne priplatia
13. júna 2025
ČO SA TO DEJE? Obrovská automobilka z ničoho nič prepúšťa TISÍCKY zamestnancov
13. júna 2025
AKTUÁLNE: Slovensko čelí historicky najväčšiemu prepúšťaniu. Zaniknúť má vyše 200-TISÍC pracovných miest
13. júna 2025
blesková správa, TV, stanice
Slováci NEČAKANE získali prístup k blokovanej TV stanici: TAKTO jednoducho ju naladíte
14. júna 2025

Najnovšie články

  • Ministerstvo vnútra BIJE NA POPLACH: Na Slovákov útočia, majú byť pripravení na na možnú stratu peňazí
  • Všetci klikajú na TENTO odkaz. Experti na bezpečnosť hovoria, že je to obrovská CHYBA
  • Čerpacie stanice v POHOTOVOSTI: Benzín a naftu čaká nepríjemný obrat (+ceny)
  • Oznámili nečakaný KONIEC: Obľúbená letecká spoločnosť po 20 rokoch končí, stovky ľudí dostali výpoveď
  • EÚ si kope hrob: Ľuďom núti elektromobily, dochádza jej základný prvok

Bude sa vám páčiť

Ruský plyn

Tak kde je pravda? Lacný ruský plyn je HOAX. Slováci zaň platia NAJVIAC v celej Európe

13. júna 2025
Mimoriadne, Slovensko, vlajka

MIMORIADNE: Slovensko ako „malé Rusko“. Štát odklepne OBROVSKÉ zmeny, týkajú sa úplne všetkých (čo nás čaká)

13. júna 2025
Diesel, nafta, tankovanie

Obľúbená čerpačka má BRUTÁLNU novinku. Motoristi žasnú, TOTO sme na Slovensku ešte nevideli

13. júna 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť

Konečne ZVRAT: Platy Slovákov dokázali niečo, čo tu už dlho nebolo. Kto to pocítil?

12. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google