TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Túto chybu robí za volantom mnoho Slovákov. Vyvarujte sa jej, ušetríte kopu peňazí!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Túto chybu robí za volantom mnoho Slovákov. Vyvarujte sa jej, ušetríte kopu peňazí!

Pozor na túto častú chybu, ktorej sa dopúšťajú aj skúsenejší vodiči. Zbytočne sa ňou pripravujete o peniaze.

21. septembra 2024 11:53
Roman Drexler
21. septembra 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Aj skúsenejší vodiči robia chyby
  • Niektoré z nich sú celkom rozšírené, a to aj napriek tomu, že predstavujú vážne riziká
  • Keď sa vyvarujete tej, o ktorej si povieme v tomto článku, môžete ušetriť stovky až tisíce eur

Šoférovanie auta nie je až tak jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Skúsenejší vodiči totiž vedia, že počas jazdy treba dávať pozor nielen na zdravie seba a ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj na zdravie svojho vozidla. Šetrná a efektívna jazda je kľúčom k dlhšej životnosti každého auta. Preto ju rozhodne nie je dobré zanedbávať.

Ako píše server Vedelisteze.sk, motoristi si často lámu hlavu nad mnohými otázkami spätými so šoférovaním, vrátane otázky týkajúcej sa jazdy pri nízkych otáčkach. Mnohí majú na ňu nesprávnu odpoveď, kvôli čomu de facto zbytočne uberajú životnosť svojmu vozidlu, a teda si rovnako zbytočne účtujú nadbytočné náklady.

Neprehliadnite

Cesta takmer bez následkov: Raketa SpaceX po sebe zanechala obrovskú dieru v ionosfére
Ilustračný obrázok
Používaš WinRAR? Program celých 19 rokov ponúkal hackerom „otvorené dvere“ do našich PC
Má kolesá, krídla a vrtule: Slováci vytvorili auto, ktoré vie vertikálne vzlietnuť aj pristáť

Takže aká je správna odpoveď. Oplatí sa viac jazda pri nízkych, alebo pri vysokých otáčkach?

Nízke otáčky znamenajú viac rizík, než by ste si mysleli

Nebudeme vás príliš dlho napínať, vášmu autu jazda pri nízkych otáčkach škodí. Keď jazdíte na nízkych otáčkach, motor duní a vibruje. A práve vibrácie sú tým hlavným problémom. Vedú totiž k zrýchlenému opotrebeniu dvojhmotového zotrvačníka a spojky. Veľmi potom neprospievajú ani iným komponentom, vrátane kľukového hriadeľa.

Problémov spojených s jazdou pri nízkych otáčkach je však viacero. Týka sa to aj tých, ktorí majú auto s priamym vstrekovaním paliva. Tento systém sa opiera o vstrekovanie paliva priamo do valca motora, kde sa mieša so vzduchom a následne sa zapáli z iskry zapaľovacej sviečky. Pri nižších otáčkach sa však vzduch vo valcoch nevíri tak dobre, ako pri vyšších otáčkach. Výsledkom toho je rýchlejšia tvorba uhlíkových usadenín, ktoré môžu poškodiť motor. Okrem toho môžu usadeniny viesť k zlyhávaniu zapálenia zmesi a zníženiu výkonu. Viac sa to týka naftových vozidiel, ktoré sú na dlhodobú jazdu pri nízkych otáčkach háklivejšie.

Otáčky motora potom priamo ovplyvňujú aj ďalšie komponenty, vrátane olejových a vodných čerpadiel – cirkulácia chladiacej kvapaliny a oleja. To znamená, že keď sa motor točí príliš pomaly, môže sa prehrievať, čo znamená rýchlejšie opotrebenie.

Pozor na chybu pri šoférovaní
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Čo keď sú otáčky príliš vysoké?

Samozrejme, problémom je aj častá jazda pri príliš vysokých otáčkach. Aj pri tých môže dôjsť k prehriatiu motora, keďže vysoké otáčky produkujú viac tepla. Prehriaty motor potom vedie k nadmernému opotrebovaniu ďalších súčiastok. Nájdeme medzi nimi napríklad piesty, ventily alebo ložiská. Tlačenie motora „na doraz“ taktiež môže vieš k prasknutiu alebo zlomeniu ojnice, čo de facto znamená smrť motora.

Takže na akých otáčkach treba jazdiť?

Každé auto je iné, a teda neexistuje jednotná miera otáčok, ktorá by platila pre všetky vozidlá. Všeobecne sa však pri benzínových autách považuje za ideálne rozmedzie okolo 2 000 až 3 000 otáčok za minútu. Pri naftových motoroch sú hranice o čosi nižšie – 1 500 až 2 500 otáčok za minútu.

Skúste počas jazdy počúvať, ako vaše auto reaguje na konkrétne otáčky. Zvyčajne sa dá potreba preradenia rýchlosti, teda úpravy otáčok, vyvodiť z hlasitosti motora. Ak príliš reve a cítite, že sa začína triasť, treba otáčky znížiť. Ak motor doslova poskakuje a lapá po dychu, treba otáčky, naopak, pridať.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Flight Simulator 2024 Flight Simulator 2024 bude na ideálne fungovanie potrebovať počítač so 64 GB RAM
Ďalší článok Auto, peniaze, navigácia POZOR: Štát mení ĎALŠIU daň. O toľkoto viac zaplatíte (PRÍKLADY)

Najčítanejšie

Mimoriadne
KONIEC je tu: Po 10 rokoch aj Slovákom zrušia extrémne dôležitú vec (platné 14. októbra)
15. septembra 2025
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
Mimoriadne, plyn
MIMORIADNE: Vláda odklepla, komu v roku 2026 prispeje na DRAHÉ energie. Verdikt vás nepoteší
17. septembra 2025

Najnovšie články

  • Ruský plyn na Slovensku: Štát POTVRDIL, aká budúcnosť nás čaká
  • Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia
  • Máte Spotify zadarmo? Máme skvelú správu. KONČÍ jedno z najväčších obmedzení
  • Parkujete, zarábate: Auto vám vygeneruje peniaze, keď ho nebudete používať (ako to funguje)
  • EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac

Bude sa vám páčiť

Letné pneumatiky

Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia

17. septembra 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac

17. septembra 2025
Diesel, nafta, tankovanie

Vodiči, POZOR: Vzniká emisná zóna. Benzín ani nafta NEMÔŽU vstúpiť (čo sa deje)

17. septembra 2025
EÚ, Európa, elektromobil

KONIEC zákazu spaľovákov od roku 2035: EÚ má zmeniť najobávanejší zákon (čo sa deje)

16. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?