TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Batérie elektromobilov nie sú až tak ekologické, ako sa zdá. Mnohé končia v spaľovniach
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Batérie elektromobilov nie sú až tak ekologické, ako sa zdá. Mnohé končia v spaľovniach

14. marca 2024 10:43
Roman Drexler
14. marca 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Elektromobily sú všeobecne vnímané ako ekologickejšia náhrada súčasných spaľovákov, ktoré jazdia na naftu alebo na benzín. Ich ekologickosť spočíva predovšetkým v tom, že sú poháňané nie fosílnymi palivami, ale elektrinou, ktorú čerpajú z batérie. No žiaľ, ani elektromobily nemajú úplne nulovú uhlíkovú stopu. Veľkými škodcami pre životné prostredie sú práve batérie, konkrétne na konci ich životného cyklu. Mnohé z nich totiž stále končia v spaľovniach.

Kapitoly článku:

  1. Toyota má alternatívne riešenie
  2. Ako to funguje?
  3. Elektromobily sú stále ekologickejšie

Nemilý osud použitých batérií určených na recykláciu prezradila japonská Toyota, a to priamo prostredníctvom tlačovej správy, píše Autosalon TV. Pochopiteľne, spaľovanie elektronických súčiastok a látok akumulátorov nie je bezemisné. Práve naopak, v tomto procese sa uvoľňuje a vypúšťa celkom značný objem CO2.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Toyota má alternatívne riešenie

Toyotu možno v rámci automobilového priemyslu považovať za jedného z najväčších, ak nie aj najväčšieho propagátora ekologických riešení, hoci so spaľovákmi zatiaľ len-tak skončiť neplánuje. Konala poctivo, keď priznala, ako veľmi recyklácia batérií zaťažuje životné prostredie. Neostala však len pri tom. Oznámila taktiež, že začiatkom na prelome minulého a tohto roku začala aplikovať nové riešenie, ktoré má produkovať oveľa menej emisií.

„Pri bežnej likvidácii batérií sa články najskôr spália, čím sa uvoľní CO2. Pracujeme na vývoji a overovaní nízkoemisných spôsobov likvidácie, ktorými sú zavedenie obehového hospodárstva a dosiahnutia uhlíkovej neutrality,“ hovorí Keisuke Isomura z divízie pre životné prostredie a riadenie inžinierstva v automobilke Toyota.

Ako to funguje?

Nová metóda recyklácie batérií sa teda neopiera o škodlivé spaľovanie. Namiesto toho sa použité batérie naplnia elektrolytickým roztokom, čo umožní jednoduchší pohyb kladných a záporných iónov pre nabíjanie a vybíjanie elektriny.

Zmienená kvapalina je vysoko horľavá, čo znamená, že hrozí riziko požiaru. Alebo nie? Toyota myslela aj na tento problém a pre elimináciu hrozby kvapalinu destiluje a extrahuje. Pri bežnom postupe recyklácie sa táto technika nepoužíva, takže sa batérie spaľujú aj s tekutinou.

Akonáhle sa kvapalina extrahuje, dôjde k skartácii, za ktorou nasleduje triedenie a spätné získavanie cenných zdrojov, ktoré predstavujú napríklad väčšie kusy s hliníkom a železom či prášok obsahujúci vzácne kovy, ako je kobalt a lítium. Vytriedené materiály vhodné na opätovné použitie smerujú na výrobné linky, kde sa spracúvajú na materiály pre nové batérie.

Toyota | Zdroj: Pexels

Postup je dosť podobný aj v prípade recyklácie spaľovaním. Rozdiel je v tom, že po spálení ostane vhodných materiálov na opätovné použitie oveľa menej. Samozrejme, netreba zabúdať na to, že samotné spálenie produkuje emisie CO2.

Neprehliadnite

Samsung Galaxy S25 Ultra
Samsung ochudobní Galaxy S26 Ultra o kľúčový komponent, dostaneme však niečo OVEĽA lepšie
Google Mapy
Google Mapy dostali GENIÁLNU aktualizáciu, ktorú ocenia najmä Slováci. TOTO všetko je nové
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok
POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

Toyota novú metódu recyklácie vyvinula spoločne s firmou Chemical Engineering, ktorá sa dlhodobo zaoberá spracúvaním priemyslových odpadov. Ešte v roku 2010 vytvorila prvé technológie na recykláciu nikel-metalových hybridných batérií (NiMH) na svete.

Elektromobily sú stále ekologickejšie

Hoci v súčasnosti elektromobily nie sú úplne bezemisné, aj napriek spaľovaniu použitých batérií sú stále menej ničivé voči životnému prostrediu ako spaľováky. Elektromobily totiž neprodukujú emisie počas prevádzky (alebo aspoň nie toľko, čo benzín a nafta). Elektrina pre pohon elektromobilov sa pritom v mnohých prípadoch získava z obnoviteľných zdrojov.

Spaľováky vypúšťajú emisie takmer neustále. Spriadajú sa s výrobným procesom aj konečným šrotovaním. A samozrejme, emisie vypúšťajú aj počas prevádzky, resp. jazdy.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok DOŽIVOTNÁ licencia už len za 6 €: Slováci vo veľkom využívajú dočasne nízke ceny
Ďalší článok Pokuta POZOR: Prekročíte rýchlosť, prídete o auto. Začala platiť mimoriadne prísna legislatíva!

Najčítanejšie

Nová dopravná značka
POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu takmer 150 €!
29. júna 2025
EÚ, Čína, clá
EÚ chce zaviesť DEVASTAČNÚ daň: Slovákov čakajú 200 % ceny
28. júna 2025
EÚ trvá na svojom: Vznikne nová povinnosť, ak ju nesplníte, vezme vám vodičský preukaz
29. júna 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince
Nemáte ho náhodou doma? Za TENTO starý telefón si hravo kúpite byt v Bratislave alebo dom v okolí
28. júna 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Štát zavedie KĽÚČOVÚ zmenu. Platí už od 1. júla a týka sa mnohých (čo treba vedieť)
  • Verili by ste, že už je to 18 rokov? Tento smartfón zmenil celý svet. A mení ho aj dnes
  • Táto MIMORIADNE obľúbená značka smartfónov to má nahnuté. Vraj posiela dáta do Číny, chcú ju zakázať (čo sa deje)
  • Štát NEKOMPROMISNE zasiahol: Mnoho ľudí zrejme skončí vo väzení, ušetril však MILIÓNY eur
  • Nielen Markíza: Pretáčanie reklám chce BLOKOVAŤ aj TV JOJ (čo sa chystá)

Bude sa vám páčiť

Lidl

Lidl šokuje zákazníkov: Zavádza veľkú novinku, bude v KAŽDEJ predajni!

26. júna 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ nemá zľutovania: Vydala tvrdý verdikt, ktorý nikto nečakal. Obľúbený typ pohonu SKONČÍ

27. júna 2025
Európska automobilka, európske automobilky

AKTUÁLNE: EÚ potvrdila novú DAŇ pre palivá. Viac zaplatíte za benzín aj naftu (+ čísla)

24. júna 2025
BYD Seal

TENTO elektromobil ponúka dojazd až 1 875 km. Sériová výroba sa blíži (+ termín)

24. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?