TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Batérie elektromobilov nie sú až tak ekologické, ako sa zdá. Mnohé končia v spaľovniach
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Batérie elektromobilov nie sú až tak ekologické, ako sa zdá. Mnohé končia v spaľovniach

14. marca 2024 10:43
Roman Drexler
14. marca 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Elektromobily sú všeobecne vnímané ako ekologickejšia náhrada súčasných spaľovákov, ktoré jazdia na naftu alebo na benzín. Ich ekologickosť spočíva predovšetkým v tom, že sú poháňané nie fosílnymi palivami, ale elektrinou, ktorú čerpajú z batérie. No žiaľ, ani elektromobily nemajú úplne nulovú uhlíkovú stopu. Veľkými škodcami pre životné prostredie sú práve batérie, konkrétne na konci ich životného cyklu. Mnohé z nich totiž stále končia v spaľovniach.

Kapitoly článku:

  1. Toyota má alternatívne riešenie
  2. Ako to funguje?
  3. Elektromobily sú stále ekologickejšie

Nemilý osud použitých batérií určených na recykláciu prezradila japonská Toyota, a to priamo prostredníctvom tlačovej správy, píše Autosalon TV. Pochopiteľne, spaľovanie elektronických súčiastok a látok akumulátorov nie je bezemisné. Práve naopak, v tomto procese sa uvoľňuje a vypúšťa celkom značný objem CO2.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Toyota má alternatívne riešenie

Toyotu možno v rámci automobilového priemyslu považovať za jedného z najväčších, ak nie aj najväčšieho propagátora ekologických riešení, hoci so spaľovákmi zatiaľ len-tak skončiť neplánuje. Konala poctivo, keď priznala, ako veľmi recyklácia batérií zaťažuje životné prostredie. Neostala však len pri tom. Oznámila taktiež, že začiatkom na prelome minulého a tohto roku začala aplikovať nové riešenie, ktoré má produkovať oveľa menej emisií.

NEWSBYTE
Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým

Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým

Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť

Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť

POZOR: Štát mení pravidlá pomoci s energiami. Dotkne sa takmer každej domácnosti (čo sa chystá)

POZOR: Štát mení pravidlá pomoci s energiami. Dotkne sa takmer každej domácnosti (čo sa chystá)

Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým
Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým
Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť
Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť
POZOR: Štát mení pravidlá pomoci s energiami. Dotkne sa takmer každej domácnosti (čo sa chystá)
POZOR: Štát mení pravidlá pomoci s energiami. Dotkne sa takmer každej domácnosti (čo sa chystá)

„Pri bežnej likvidácii batérií sa články najskôr spália, čím sa uvoľní CO2. Pracujeme na vývoji a overovaní nízkoemisných spôsobov likvidácie, ktorými sú zavedenie obehového hospodárstva a dosiahnutia uhlíkovej neutrality,“ hovorí Keisuke Isomura z divízie pre životné prostredie a riadenie inžinierstva v automobilke Toyota.

Ako to funguje?

Nová metóda recyklácie batérií sa teda neopiera o škodlivé spaľovanie. Namiesto toho sa použité batérie naplnia elektrolytickým roztokom, čo umožní jednoduchší pohyb kladných a záporných iónov pre nabíjanie a vybíjanie elektriny.

Zmienená kvapalina je vysoko horľavá, čo znamená, že hrozí riziko požiaru. Alebo nie? Toyota myslela aj na tento problém a pre elimináciu hrozby kvapalinu destiluje a extrahuje. Pri bežnom postupe recyklácie sa táto technika nepoužíva, takže sa batérie spaľujú aj s tekutinou.

Akonáhle sa kvapalina extrahuje, dôjde k skartácii, za ktorou nasleduje triedenie a spätné získavanie cenných zdrojov, ktoré predstavujú napríklad väčšie kusy s hliníkom a železom či prášok obsahujúci vzácne kovy, ako je kobalt a lítium. Vytriedené materiály vhodné na opätovné použitie smerujú na výrobné linky, kde sa spracúvajú na materiály pre nové batérie.

Toyota | Zdroj: Pexels

Postup je dosť podobný aj v prípade recyklácie spaľovaním. Rozdiel je v tom, že po spálení ostane vhodných materiálov na opätovné použitie oveľa menej. Samozrejme, netreba zabúdať na to, že samotné spálenie produkuje emisie CO2.

Neprehliadnite

Elektromobily, cena
Sú elektromobily len vyhodené peniaze? Ukázali čísla, všetkých zaskočili
Letné pneumatiky
Vodiči, POZOR: Chystáte sa prezúvať? Tieto pneumatiky prežijú všetko, aj vám dlho vydržia
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Parkujete, zarábate: Auto vám vygeneruje peniaze, keď ho nebudete používať (ako to funguje)

Toyota novú metódu recyklácie vyvinula spoločne s firmou Chemical Engineering, ktorá sa dlhodobo zaoberá spracúvaním priemyslových odpadov. Ešte v roku 2010 vytvorila prvé technológie na recykláciu nikel-metalových hybridných batérií (NiMH) na svete.

Elektromobily sú stále ekologickejšie

Hoci v súčasnosti elektromobily nie sú úplne bezemisné, aj napriek spaľovaniu použitých batérií sú stále menej ničivé voči životnému prostrediu ako spaľováky. Elektromobily totiž neprodukujú emisie počas prevádzky (alebo aspoň nie toľko, čo benzín a nafta). Elektrina pre pohon elektromobilov sa pritom v mnohých prípadoch získava z obnoviteľných zdrojov.

Spaľováky vypúšťajú emisie takmer neustále. Spriadajú sa s výrobným procesom aj konečným šrotovaním. A samozrejme, emisie vypúšťajú aj počas prevádzky, resp. jazdy.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok DOŽIVOTNÁ licencia už len za 6 €: Slováci vo veľkom využívajú dočasne nízke ceny
Ďalší článok Pokuta POZOR: Prekročíte rýchlosť, prídete o auto. Začala platiť mimoriadne prísna legislatíva!

Najčítanejšie

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
mimoriadne, elektrina, ceny, faktúry
POZOR: Vypnú elektrinu aj nepôjde ani voda! ZOZNAM adries, ktoré sa musia pripraviť na rozsiahly výpadok
16. septembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Vodičov čaká TRPKÉ prekvapenie. Štát schválil novinku, ktorá vás finančne potrestá
  • POZOR: Veľká časť Slovákov musí zaplatiť odvody 2-KRÁT. Mnohí o tom nevedia
  • POZOR: Štát začne Slovákom posielať veľmi dôležité listy. Týkajú sa úplne všetkých (čo treba vedieť)
  • Na účte „pípne“ príspevok až 1 700 €: Štát prekvapil, Slováci si prilepšia (+ sumy)
  • Veľký ZLOM v energopomoci: Štát nečakane mení pravidlá. To, čo platilo, je minulosťou

Bude sa vám páčiť

mimoriadne, EÚ

EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac

17. septembra 2025
Diesel, nafta, tankovanie

Vodiči, POZOR: Vzniká emisná zóna. Benzín ani nafta NEMÔŽU vstúpiť (čo sa deje)

17. septembra 2025
EÚ, Európa, elektromobil

KONIEC zákazu spaľovákov od roku 2035: EÚ má zmeniť najobávanejší zákon (čo sa deje)

16. septembra 2025
Lítium, batéria, elektromobil, dojazd

Elektromobil nabitý do 10 minút: Ropný gigant má technológiu, ktorá obmäkčí všetkých skeptikov

16. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?