TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Na diaľnici maximálne 100 km/h: Chystá sa nový limit, toto sú hlavné argumenty
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Na diaľnici maximálne 100 km/h: Chystá sa nový limit, toto sú hlavné argumenty

5. februára 2024 14:50
Roman Drexler - Editor
5. februára 2024
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Diaľnice sú skvelé vďaka tomu, že sa ich prostredníctvom dokážeme celkom rýchlo prepraviť na ďaleké vzdialenosti. Koniec koncov, to vyplýva už z ich názvu. Za túto možnosť pritom v nemalej miere vďačíme vysokej maximálnej povolenej rýchlosti. No je dosť možné, že o tento benefit už čoskoro prídu, teda čiastočne. Ako píše server TOPSPEED.sk, v nemalej miere za zníženie rýchlostného limitu na diaľniciach orodujú susední Rakúšania, ktorí po novom svoj zámer podkladajú ďalším argumentom.

Kapitoly článku:

  1. Ďalší pádny argument
  2. Zastarané smernice
  3. Peniaze vs. ekológia

Keď sa spomenie zníženie rýchlostného limitu na diaľniciach, asi väčšina začne rozmýšľať nad otázkou, prečo je niečo také potrebné. Možno vás to prekvapí, ale dôvodom nemusí byť nutne len bezpečnosť. Dôvody často bývajú ekologického charakteru. Znížením rýchlostného limitu sa totiž zníži aj úspora pohonných hmôt, čo vedie k menšej záťaži na životné prostredie.

Ďalší pádny argument

Konkrétne v Rakúsku o znížení rýchlostného limitu diskutujú celkom často, ba až pravidelne. Pochopiteľne, hovoria o ňom najmä politici a aktivisti za ochranu životného prostredia. Po novom však majú čo povedať aj odborníci zo stavebného sektora.

Tí taktiež tvrdia, že zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach by prinieslo prospech. Ako presne? Napríklad v súčasnosti sú zákruty na diaľniciach navrhnuté pre rýchlosť nanajvýš 130 km/h, na základe čoho sú dimenzované. V prípade, že by sa znížil rýchlostný limit a stavebné normy by sa tejto zmene prispôsobili, okrem zníženia emisií z cestnej premávky by sa taktiež eliminovali škodlivé vplyvy výstavby nových diaľnic. Na výstavbu by totiž stačila menšia plocha, čím by sa ušetrila zemská pôda.

Diaľnica svetový rekord
Zdroj: Pixabay/úprava redakcie

Zastarané smernice

Volanie po prispôsobení stavebných noriem nie je úplne nemiestne. Je totiž pravda, že viaceré smernice, ktoré sa týkajú výstavby miest, existujú už mnoho rokov. Priebežne sa síce zdokonaľujú, no stále majú mnoho medzier – napríklad nezahŕňajú ochranu klímy ako kľúčové kritérium. To sa ale bude musieť zmeniť, keďže Európska únia (EÚ) má za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Pripomíname, že cestná doprava je jedným z najväčších producentov škodlivých emisií.

„Ochrana klímy ešte nie je kritériom pre získanie zákazky ako najlepšieho uchádzača,“  hovorí Detlef Heck, profesor stavebnej ekonomiky na Technickej univerzite v Grazi.

Peniaze vs. ekológia

No ako to v živote býva, každá minca má dve strany. Dajme tomu, že by stavebníci mohli jedného dňa voziť potrebné materiály v elektrických nákladiakoch. Takýto proces výstavby cestných komunikácií by síce bol ekologickejší, no bol by aj výrazne drahší v porovnaní s tradičnejšími alternatívami.

Diaľnica peniaze
Zdroj: Pixabay (úprava redakcie)

V tejto otázke teda vzniká akýsi konflikt medzi financiami a environmentálnym myslením. Na jednej strane sa spoločnosti usilujú o to, aby bola ich aktivita maximálne ekologická, na druhej strane sa snažia čo najšetrnejšie a najrozvážnejšie pristupovať ku svojim peniazom. A keďže niektoré ekologické riešenia stoja viac ako tie tradičné, nastáva rozpor a potreba si vybrať.

Neprehliadnite

POZOR, automobilka, auto
Máte staršie auto? Zlé správy. EÚ chystá nové pravidlá, povedú k obrovským nákladom
globálne otepľovanie
Čo sa to deje? V zemi sa náhodne objavujú stovky prepadlín. Vyzerajú ako z filmu o konci sveta
Tunel
Višňové je úspech, no trval pridlho. Rakúsko dokončilo svoj 14 km tunel už v roku 1978

Zdá sa, že Rakúsko si vybralo. Heck spoločne s jeho tímom totiž podrobil tamojšie stavebné predpisy ráznej revízii.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Cenovo dostupný trhák od Samsungu je už na ceste: Pozrite sa, ako bude vyzerať Galaxy A55 s kovovým rámom
Ďalší článok Krása, akú ste ešte nevideli: Najdetailnejšiu snímku vesmíru tvorí 170 miliónov fotiek

Najčítanejšie

Peniaze, dôchodok, sporenie, penzisti, konsolidácia, plat, dávka v nezamestnanosti, odvody, konsolidácia, inflácia, živnostníkov, príspevok, konsolidačný balík, platy, banky, SZČO, zákon, sviatky, príplatky
Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
26. decembra 2025
Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2
Bývanie na Slovensku čaká zmena: Kto tento rok zaváhal, v tom budúcom si poriadne priplatí
27. decembra 2025
diaľnice, mýtny systém
Slovenské diaľnice čaká obrovská zmena, pocíti ju 300-tisíc vodičov
25. decembra 2025
Smartfón, operátor, operátori, výpadok, mobilné služby, okamžité platby, porovnanie operátorov, ceny
Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
26. decembra 2025

Najnovšie články

  • Slováci sa cez Vianoce nevedeli vpratať do kože: Polícia preverila vyše 5 500 udalostí (+ prehľad)
  • Skontrolujte si dom: Možno na vás číha „neviditeľný“ škodca, pozor dajte hlavne na tieto miesta
  • Štát sa chváli novým bičom na Slovákov. Mnohí prišli o peniaze, iní si zase prilepšia (+ čísla)
  • Máte staršie auto? Zlé správy. EÚ chystá nové pravidlá, povedú k obrovským nákladom
  • Slovenskí vodiči oslavujú: Štát posúva dôležitú hranicu o päť rokov

Bude sa vám páčiť

Robert Fico, otvorenie tunela Višňové

Fico sa korčuľoval po tuneli Višňové, ľudia pred ním stáli v hodinových kolónach

23. decembra 2025
dopravná značka, odporúčaná rýchlosť

Vodičov mätie nová dopravná značka. Obsahuje číslo, no skoro nikto nevie, čo znamená

23. decembra 2025
Tunel

Slováci sa dočkali: Po 27 rokoch otvorili tunel Višňové

22. decembra 2025
parkovanie, platené parkovanie

Hlavné mesto mení pravidlá: Tieto autá už nebudú parkovať zadarmo. Pre niektoré platí 50 % zľava (platné od 1. 1. 2026)

22. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?