TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Tesla drží sľub: Svoj „lacný“ elektromobil začne vyrábať už budúci rok
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Tesla drží sľub: Svoj „lacný“ elektromobil začne vyrábať už budúci rok

25. januára 2024 12:05
Roman Drexler
25. januára 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Elektromobily sú stále relatívne nový koncept. A rovnako ako všetky nové technológie, elektrický pohon nie je lacná záležitosť. Schopné elektrické vozidlo vás v priemere vyjde na oveľa vyššie čiastky, než spaľovák. Našťastie sa ale automobilky postupne snažia tlačiť ceny nových modelov smerom nadol, hoci nie vždy sa to dá. Priekopníkom v segmente cenovo dostupných (alebo skôr dostupnejších) elektromobilov sa môže stať Tesla, ktorá údajne mala v pláne spustiť výrobu modelu za 25 000 dolárov.

Kapitoly článku:

  1. Stále sú príliš drahé, teda ako pre koho
  2. Existuje nádej
  3. Pomoc v ostrom boji
  4. Treba to brať s rezervou

Ako píše The Verge, tento plán vraj stále platí. A čo navyše, realizovať by sa mal už čoskoro. Tesla vraj spustí produkciu cenovo dostupnejšieho elektromobilu už v priebehu budúceho roku.

Stále sú príliš drahé, teda ako pre koho

Miera adopcie elektromobilov naprieč jednotlivými krajinami sa diametrálne odlišuje. Je to spôsobené viacerými faktormi, predovšetkým však priemernou mzdou, objemom stimulov zo strany štátu a stavom nabíjacej infraštruktúry. V krajinách, ktoré majú vyššiu priemernú mzdu, ktorých vláda ponúka štedré stimuly a ktoré majú rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, sa elektromobily dostávajú k ľuďom oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a vo väčších množstvách.

Tesla Model X
Tesla Model X | Zdroj: Tesla

Napríklad také Slovensko na tom nie je veľmi dobre ani v jednom z uvedených. Naša priemerná mzda je v porovnaní s vyspelejšími krajinami EÚ celkom nízka. Stimuly našej vlády na rozmach osobných elektromobilov sú de facto nulové. Nabíjacia infraštruktúra je postačujúca len v niektorých regiónoch. To sú dôvody, prečo sa u nás elektrický pohon neteší ktovieakej popularite.

Dokazuje to aj správa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Hoci je pravda, že v minulom roku počet nových registrovaných vozidiel medziročne stúpol o 87 %, keď si toto percento prevedieme na reálne čísla, nejde o ktovieako slušný výkon. Vlani u nás pribudlo 4 293 novo registrovaných elektromobilov, pričom celkový počet registrácií na konci roka 2023 dosahoval 10 273. To je v porovnaní s viacerými inými krajinami EÚ veľmi málo.

Existuje nádej

Stále však existuje nádej, ktorá by mohla súčasný rozmach elektromobility na Slovensku popohnať. Štát môže konečne začať poskytovať schopnejšie stimuly, môže sa dvihnúť priemerná mzda. Nateraz to ale vyzerá tak, že pomoci sa dočkáme skôr zvonka. A poskytnúť ju môže aj už spomínaná Tesla vďaka svojmu cenovo dostupnejšiemu elektromobilu.

Veľa sa toho o ňom nevie. Viac-menej sa vie len toľko, že pôjde o kompaktný crossover, ktorého výroba započne v neskorších mesiacoch 2025. Tesla má v týchto okamihoch zháňať zamestnancov, ktorí by pracovali na tomto vozidle, pričom predpokladaný objem výroby je 10 000 kusov týždenne.

Elon Musk
Zdroj: Depositphotos

Pôvodne sa špekulovalo, že výroba tohto vozidla bude prebiehať v nemeckej Gigafactory, teda továrni pri Berlíne. Zdá sa však, že sa plány zmenili. Elon Musk, riaditeľ Tesly, počas rozhovoru k finančným výsledkom povedal, že prvé miesto výroby „vozidiel novej generácie“, kam by mal spadať aj cenovo dostupný elektromobil, bude v Austine v Texase. Dodal však, že udaný časový plán treba brať s rezervou, takže stále existuje riziko, že výroba začne neskôr ako v roku 2025. „Musíte navrhnúť stroj, ktorý nikdy neexistoval, aby ste mohli vyrobiť auto spôsobom, ktorý nikdy neexistoval,“ povedal Musk.

Neprehliadnite

Batéria
Do výroby mieri batéria, ktorá zvládne milión kilometrov: Sľubuje dojazd 1 000 km a môže zmeniť svet elektromobilov
elektromobil, cena, peniaze
Ľudí nalákali na elektromobily, teraz ide štát zarábať. Oznámili nové dane
EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť

Pomoc v ostrom boji

Správa ohľadne cenovo dostupného elektromobilu prichádza v čase, kedy Tesla čelí silnej konkurencii zo strany čínskych hráčov, akým je napríklad BYD. Aj napriek tomu sa však v poslednom kvartáli (štvrťroku) 2023 stala najväčším výrobcom elektromobilov na svete, čo je ohromný úspech.

Jedno z jej vozidiel, konkrétne Model Y, sa dokonca malo stať najpredávanejším európskym automobilom za rok 2023. Hovorí tak prieskum spoločnosti Dataforce. Vraj sa mu podarilo vytvoriť si solídny náskok pred svojím rumunským konkurentom, menovite Daciou Sandero, a to v pomere 254 822 ku 235 893 predaným kusom.

Tesla Model Y | Zdroj: Tesla

Elektromobilu sa to malo podariť vďaka strategickému znižovaniu cien, ku ktorému Tesla pristúpila začiatkom roka 2023, a ktoré pretrváva aj v tomto roku. Tesla taktiež vlani ťažila zo stimulov pre firemné vozidlá v Nemecku. Len na tomto trhu si malo vozidlo v uplynulom roku vyslúžiť 45 800 registrácií.

Treba to brať s rezervou

Späť k cenovo dostupnejšiemu elektromobilu, Musk jeho vznik naznačil už dávnejšie. Dosiahnutie cenovky 25 000 dolárov naznačil ešte v roku 2018, a to počas rozhovoru so známym YouTuberom MKBHD. V roku 2020 oznámil, že takto „agresívnu“ cenovku sa podarí dosiahnuť znížením nákladov na batériové články.

Muskove očakávania ohľadne cien však treba brať s rezervou. Sľuboval ich totiž už niekoľkokrát, no nakoniec z nich nič nebolo. Plánoval napríklad vydanie Modelu 3 za 35 000 dolárov, no ten sa dlho neudržal. Dokonca aj Cybertruck mal v pláne predávať za menej ako 40 000 dolárov, no napokon debutoval za takmer 61 000 dolárov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Cestný radar POZOR: Hrozí pokuta až 128 €. Špičkové radary odhalia priestupok, ktorý obyčajný policajt vidieť nemusí
Ďalší článok Diaľničná známka Diaľničná známka na Slovensku má opäť zdražieť. Cena má byť vyššia kvôli bizarnému dôvodu

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia
Ak ste pracovali viac ako 10 rokov, od štátu môžete získať cez 470 €. Koho sa to týka?
16. októbra 2025
Aktuálna správa
Vyše 16-TISÍC zamestnancov príde o prácu: Situácia je katastrofálna, firma nemá na výber
16. októbra 2025
Mimoriadne, euro, peniaze, daň, banka
Štát potvrdil MASÍVNE kontroly: Posvieti si na všetkých Slovákov, chystajte peňaženky (čo sa deje)
15. októbra 2025
AKTUÁLNE, Slovensko, vlaky, vlak, ZSSK, železnice
Vitajte na Slovensku: Železnice zrušili pokladne, ľudia musia POVINNE platiť 3 € prirážku
15. októbra 2025

Najnovšie články

  • Žilinka v akcii: Vráti Slovákom TENTO sviatok? Prokuratúra preverí zrušenie voľna
  • Banky sú v šoku: Prevrat v platení je TU. Od TOHTO termínu zabudnite na platobné karty
  • Chudoba sa vracia: Milión Slovákov zažije EXTRÉMNE tvrdé podmienky (čo čakať)
  • POZOR: Štát je pripravený. Bez milosti vám dá pokutu 16-tisíc eur. Stačí, ak nespravíte jednu vec
  • Vodičov čaká na slovenských pumpách cenový ŠOK. Toto čakal málokto

Bude sa vám páčiť

taxi

Taxíky už nebudú potrebovať vodiča. Do Európy mieria prvé autonómne vozidlá

15. októbra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne

Prichádza NOVÁ daň: Štát bude sledovať koľko kilometrov ľudia najazdili. Faktúru pošle každý mesiac

11. októbra 2025
Tesla Model Q

Tesla to má nahnuté: Úrady prešetrujú 14 nehôd, počas ktorých vozidlo šoférovalo samo

10. októbra 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ je v úzkych: Čoraz viac krajín sa jej v základnej otázke otáča chrbtom

7. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?