TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily už požičovne nechcú: Hromadne ich vymieňajú za spaľováky a majú na to veľmi dobrý dôvod
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily už požičovne nechcú: Hromadne ich vymieňajú za spaľováky a majú na to veľmi dobrý dôvod

25. januára 2024 14:02
Roman Drexler
25. januára 2024
Zdieľať
5 min
Zdroj: Al Abut / flickr.com)/Pixabay/úprava redakcie
Zdieľať

Vstupujeme do obdobia veľkej transformácie osobnej dopravy. Spaľovacie motory sú pre ekológov a mnohých ďalších odborníkov príliš škodlivé pre naše životné prostredie, čo utvára miesto pre vzostup alternatívnych, resp. ekologickejších typov pohonu. Do tejto skupiny sa zaraďujú aj elektromobily, ktorých je každým rokom viac a viac. No nechcú ich úplne všetci.

Kapitoly článku:

  1. Dôvod prekvapí
  2. Trápia sa aj leasingovky

Server Autosalon TV upozornil na nedávne správy, ktoré de facto priamo odporujú tomu, že elektrombily sú pre všetkých ideálnym riešením. Tieto správy sa týkajú dvoch najväčších požičovní áut, ktorými sú Sixt a Hertz.

Obidve spoločnosti oznámili, že výrazne redukujú počet elektromobilov vo svojich flotilách, pričom uvoľnené miesta majú nahradiť spaľovacími motormi. Sixt zvolila o čosi radikálnejší prístup, nakoľko oznámila, že ruší ponuku všetkých elektromobilov. Hertz sa zatiaľ zbavuje len tretiny.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Dôvod prekvapí

Renomované požičovne redukujú počet elektromobilov z celkom paradoxného dôvodu. Pristúpiť k nemu mali kvôli znižovaniu cien vozidiel zo strany výrobcov, predovšetkým však zo strany spoločnosti Tesla.

Napríklad Hertz na jeseň v roku 2021 oznámila, že nakúpi 100 000 elektromobilov Tesla, 175 000 modelov od General Motors a 65 000 kusov od Polestar. O niečo vyše 2 roky neskôr prichádza veľký zvrat – požičovňa ho odôvodňuje nesúladom medzi dopytom a ponukou, pričom opakované znižovanie cien zo strany Tesly viedlo k zníženiu hodnoty vozového parku pre ďalší predaj.

Práve kvôli znižovaniu cien sa obidve požičovne zbavujú najmä modelov Tesla. Akonáhle totiž klesne predajná cena nového vozidla, automaticky klesne aj cena jazdenej verzie. To je veľký problém, nakoľko požičovne majú svoj podnikateľský model nastavený tak, aby dokázali zarábať aj z predaja jazdených vozidiel. Je teda pre ne kľúčové, aby vozidlá zarábali od ich kúpi až po ich predaj (vrátane).

Problémom je, taktiež paradoxne, aj technologický pokrok. Elektromobily neustále prechádzajú dôležitými inováciami a vylepšeniami, čo znamená, že každý nový model je podstatne lepší ako ten predošlý. Inak povedané, kvôli rýchlemu pokroku staršie elektromobily rýchlo strácajú na cene. A hoci je pravda, že pri spaľovákoch sa to deje taktiež, nedeje sa to v tak výraznej miere. Asi nebudeme ďaleko od pravdy, ak povieme, že spaľováky sa za posledné roky príliš nepohli.

Spaľováky majú výhodu aj čo sa týka cien. Jazdené verzie nestrácajú na hodnote tak rýchlo ako jazdené elektromobily, čo pre požičovne predstavuje obrovské plus.

Neprehliadnite

Kúpil ho za vyše 130-tisíc EUR: Špičkový elektromobil po 3 rokoch stojí smiešne málo
Elektromobil, elektromobily
Skeptici sa môžu nervovať koľko chcú: Elektromobily rastú, spaľováky sa vytrácajú (+ čísla)
Mimoriadne
MIMORIADNE: Konečne odsúhlasili niečo, na čo čakal celý svet. Tento „papier“ spasí aj Slovákov (čo sa deje)
Tesla Model X
Tesla Model X | Zdroj: Tesla

Trápia sa aj leasingovky

Nie sú to však len požičovne áut, ktoré trápia najväčšie výhody elektrického pohonu. S elektromobilmi majú problém aj leasingové spoločnosti, ktoré taktiež musia zarábať na predaji jazdeného vozidla po tom, čo as vráti z operatívneho leasingu.

„Téma zostatkových cien je ale určite zaujímavá,“ hovorí Martin Brix, riaditeľ spoločnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Zastúpenie elektromobilov je v tuzemských flotilách zatiaľ malé, no aj napriek tomu vývoj ich cien na sekundárnom trhu pozorne sledujeme a analyzujeme. V posledných mesiacoch sme na trh umiestnili prvé čisté elektromobily, ktoré sa nám vrátili od klientov po operatívnom leasingu, teda po dvoch až štyroch rokoch prevádzky. Predali sa rýchlo a za veľmi dobré ceny.“

Brix dodáva, že výhľady na blízke obdobie je optimistické. Vývojom cien v strednodobom a dlhodobom časovom horizonte si však nie je istý, nakoľko ide o oveľa zložitejšiu otázku, ktorú riešenia odborníci z mnohých krajín.

„Jasnú odpoveď zatiaľ nemáme. Je treba rátať s tým, že trh bude horšie čitateľný, ovplyvňovaný mnohými často protichodnými faktormi. Zásadný pre vývoj zostatkových cien bude najmä technologický pokrok. Na trh s novými autami budú prichádzať modely so stále kvalitnejšími batériami, a preto bude klesať záujem o vozidlá so staršími generáciami batérií. Na druhú stranu bude rásť skupina ľudí, ktorí budú elektromobilitu preferovať z ekologických dôvodov, prípadne budú elektrické autá vnímať ako symbol statusu,“ vysvetľuje Brix.

Peniaze euro bankovky a mince
Zdroj: Depositphotos

U nás a v Českej republike zatiaľ tento problém nie je až taký „aktuálny“, keďže elektromobily tvoria veľmi malé percento objednávok. Jedna z najväčších leasingových spoločnosti u našich českých susedov, Arval, však tvrdí, že počíta s výkyvmi pri určovaní zostatkových hodnôt.

„Zostatkovú hodnotu u elektromobilov ako problém nevnímame, pretože hneď od začiatku sme pri ich výpočtoch vzali do úvahy viacero faktorov, vrátane situácie na trhu s elektromobilmi, dopytom českých zákazníkov, infraštruktúry v Českej republike a podobne, a podľa toho sme stanovili zostatkové hodnoty,“ hovorí Jiří Beran, vedúci oddelenia značky a marketingu v spoločnosti Volkswagen Financial Services.

Dodáva však, že ak sa budú aj naďalej znižovať ceny elektromobilov Tesla, zvýši sa ponuka z Ázie alebo vzniknú efektívnejšie batériové technológie, môže to uvažovanie firmy ovplyvniť. „Stále však smerujeme k tomu, že aj keby k tomu došlo, stratoví na zostatkovej hodnote nebudeme,“ zavŕšil Beran.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Diaľničná známka Diaľničná známka na Slovensku má opäť zdražieť. Cena má byť vyššia kvôli bizarnému dôvodu
Ďalší článok Huawei FreeClip RECENZIA Huawei FreeClip: Geniálne originálne slúchadlá

Najčítanejšie

Aktuálne, Slovensko, štát
AKTUÁLNE: Definitívny KONIEC po 31 rokoch. Na Slovensku vypnú legendárnu vec
13. novembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro
Štát v januári VEĽKEJ skupine ľudí pošle takmer 400 €. Niektorým dokonca viac
13. novembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro
MIMORIADNE: Štát vydal vážne varovanie. Bojí sa, čo sa môže stať. Ľuďom nakázali, nech si vyberú hotovosť
14. novembra 2025
Mimoriadne, EÚ
EÚ posiela TVRDÚ ranu: To, čo sa v Európe bude diať teraz, zažili len prastarí rodičia
13. novembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Práčka na Facebooku okráda ľudí. Číslo účtu posielajú najmä Slováci
  • EÚ schválila drastickú zmenu: Za TOTO budeme platiť výrazne viac (čo sa deje)
  • MIMORIADNE: Štát zaviedol NOVÚ pokutu. Za toto si nemilosrdne vypýta 650 €
  • Slováci platia STOVKY eur navyše za niečo, čo má byť zadarmo. Čakajte nový cenník!
  • POZOR: Na Slovensku sa VÝRAZNE zmenil systém. Faktúra vám príde aj bez reálnej spotreby

Bude sa vám páčiť

POZOR, automobilka, auto

Nikto to nečakal: 28 MILIÓNOV ľudí musí kupovať NOVÉ auto, kompletne zakážu benzín aj naftu

8. novembra 2025
Mapy Google, Google Maps, funkcia

Google Maps získali GENIÁLNE vylepšenie. Ušetrí nervy, čas aj peniaze

6. novembra 2025
EÚ, zákaz vjazdu

EÚ schválila drastickú zmenu: Rozhodnutie, ktoré padlo, takmer nikto nečakal

5. novembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne

EÚ dáva slovenským vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Máme VEĽMI zlé správy

5. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?