TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: V Číne vyvinuli unikátnu batériu pre elektromobily, ktorá neobsahuje lítium. Už si našla cestu do prvého vozidla
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

V Číne vyvinuli unikátnu batériu pre elektromobily, ktorá neobsahuje lítium. Už si našla cestu do prvého vozidla

Roman Drexler
31. decembra 2023
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Z výrobnej linky v Číne zišiel vôbec prvý elektromobil na svete s unikátnym typom batérie, ktorá vystupuje z radu predovšetkým svojím zložením. Neobsahuje totiž široko zaužívané lítium. O novinke informuje server CarNewsChina.com.

Prejsť na:

  1. Pričinil sa aj Volkswagen
  2. Koniec Sehol, nástup Yiwei
  3. Dôraz na výskum a vývoj
  4. Batérie z Číny prekonávajú očakávania

Hatchback Yiwei bude ako prvý elektromobil na svete používať valcovitú sodíkovo-iónovú batériu od pekinskej spoločnosti HiNa Battery s využitím vlastnej technológie JAC s názvom UE (Unitized Encapsulation). Táto technológia sa preslávila najmä vďaka svojmu voštinovému vzhľadu, pričom ide o ďalšiu koncepciu štruktúry batérie, ako je CTP od spoločnosti CATL alebo Blade od automobilky BYD.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images

Pričinil sa aj Volkswagen

Yiwei možno poňať ako novú značku elektromobilov z dielne spoločnosti Anhui-Jianghuai Automobile (JAC), ktorá je jednou z tých mladších automobiliek. Bola totiž založená tento rok. Zaujímavosťou je, že na novej batérii bez lítia má určitú zásluhu aj nemecký koncern Volkswagen, nakoľko vlastní 50 % materskej spoločnosti JAC – Anhui-Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Volkswagen odkúpil polovičný diel v roku 2020. Zvyšná polovica patrí štátu.

NEWSBYTE
ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy

ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy

Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ

Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ

Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy
ROZHODNUTÉ: Štát tisícom Slovákov pošle priamo na účet skoro 200 €, skontrolujte si, či ich dostanete aj vy
Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ
Slovensko na pokraji kolapsu: domácnosti už nezvládajú rekordné zdražovanie, najhoršie v celej EÚ
Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny
Mozog človeka žiari: Vedci odhalili záhadné svetlo, ktoré môže prepísať budúcnosť medicíny

Zdá sa, že Volkswagen javí veľký záujem o prezenciu na čínskom trhu. Napríklad v júli tohto roku investoval 700 miliónov dolárov do výrobcu Xpeng, za čo výmenou získal takmer 5-percentný podiel v spoločnosti a prístup k platforme E/E Edward.

Koniec Sehol, nástup Yiwei

Späť k JAC, mladá automobilka vo februári oznámila, že je vôbec prvým výrobcom vozidiel, ktorý do elektromobilu implementoval sodíkovo-iónovú batériu, teda batériu neobsahujúcu lítium. Týmto elektromobilom bol hatchback Sehol E10X. Akumulátor mal kapacitu 25 kWh, hustotu 120 Wh/kg, nabíjanie 3C až 4C (z 10 % na 80 % v priebehu 20 minút) a dojazd 252 km.

Keď bola v máji uvedená na trh značka Yiwei, výrobca oznámil, že skončí so značkou Sehol a všetky nadchádzajúce vozidlá debutujú s označením JAC alebo Yiwei. To znamená, že Sehol E10X sa bude musieť premenovať. Výrobca však zatiaľ nepotvrdil, ako sa bude vozidlo volať po novom, no jedna je z možností je Yiwei E10X.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Dôraz na výskum a vývoj

Vieme však, že JAC v poslednom období náramne tlačila na posilnenie výskumu a vývoja v oblasti batériových technológií s cieľom vyvinúť nový typ akumulátora bez obsahu lítia. A podarilo sa mu to. Počas autosalónu v Šanghaji, ktorý sa konal v apríli, predstavil výsledok svojej práce, a to model Yiwei 3, ktorý bol demonštrovaný so sodíkovo-iónovou batériou.

V tomto prípade ide o kompaktný hatchback, ktorý sa snaží konkurovať modelom ako Wuling Bingo, BYD Seagull či ORA Funky Cat. Debutoval v dvoch výkonnostných verziách, pričom prvá má výkon 70 kW a druhá 100 kW. V oboch prípadoch ide o pohon predných kolies. Batéria má kapacitu 51,5 kWh a ponúka dojazd 505 km.

Neprehliadnite

Batéria
PRIPRAVTE SA: Výrobcovia začnú ÚMYSELNE obmedzovať výkon batérií, deaktivujú aj rýchle nabíjanie
Polestar
AKTUÁLNE: Na Slovensko mieri známa automobilka. Vytvorí tisícky pracovných miest
Samsung Galaxy S25 Ultra
Tak napokon nič: Samsung má zrušiť KĽÚČOVÝ upgrade, na ktorý sa všetci tešili

„Sodíkovo-iónové batérie sa stanú dôležitým typom batérií, ktoré doplnia batérie LFP, a nízkonákladovým riešením, ktoré podporí popularizáciu masových elektrických vozidiel pre široké davy,“ uviedol Xia Shunli, predseda Yiwei.

Batérie z Číny prekonávajú očakávania

Správa o prvom vozidle so sodíkovo-iónovou batériou prichádza krátko po tom, čo čínska spoločnosť NIO prišla s vlastným novým riešením batériovej technológie. Sľubovala pri nej dojazd až 1 000 km, čo sa mnohým nepochybne zdalo ako príliš ambiciózne tvrdenie. William Li, generálny riaditeľ spoločnosti, však tieto tvrdenia dokázal 14-hodinovým livestreamom, ktorý zachytával jeho cestu medzi dvoma čínskymi mestami, vzájomne vdzialenými zhruba 1 015 km. Batéria túto cestu skutočne zvládla na jedno nabitie, pričom na konci v nej ostali zhruba 3 % energie.

Nio
Elektromobil NIO | Zdroj: NIO

Nová batéria od NIO sa má pýšiť najvyššou energetickou hustotou spomedzi všetkých sériovo vyrábaných batérií pre elektromobily. Sériová výroba tejto batérie má začať v priebehu apríla 2024. Nebude však lacná. Len sama o sebe má vychádzať na necelých 300 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 38 000 €,

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok 150 km/h na diaľnici MIMORIADNE: Slovenskí motoristi si dočasne nebudú môcť kúpiť diaľničné známky!
Ďalší článok Spor ohľadne Apple Watch vyjde žalobcu poriadne draho. Verí však, že to giganta zmení k lepšiemu

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie
KONIEC ďalších štyroch sviatkov: Štát má na stole VÁŽNU sťažnosť
4. júla 2025
Štát zásadne predĺžil intervaly STK: Potešia sa TISÍCE ľudí (ako často stačí chodiť)
3. júla 2025
autá
TOTO je desať najpredávanejších áut sveta. Rebríčku dominuje jedna značka (ZOZNAM)
3. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Štát začal posielať TISÍCE eur: Vyše 4,5-tisícom ľudí na účte „cinkla“ vysoká suma
3. júla 2025

Najnovšie články

  • ROZHODNUTÉ: Štát VEĽKEJ skupine ľudí pošle skoro 200 € priamo na účet (ako ich získať)
  • Slovensko trpí viac ako iné krajiny: Ceny rastú najviac z celej EÚ, hrozí kolaps domácností
  • Mozog človeka skutočne vyžaruje svetlo: Vedci odhalili fascinujúci jav, ktorý zmení medicínu
  • AKTUÁLNE: Slovensko po 15 rokoch konečne podpísalo kľúčovú dohodu (čo bude inak)
  • Pixel 10 sa blíži raketovým tempom: Bude snom mnohých ľudí, TOTO všetko ponúkne

Bude sa vám páčiť

AI, mimoriadne

Táto MIMORIADNE obľúbená značka smartfónov to má nahnuté. Vraj posiela dáta do Číny, chcú ju zakázať (čo sa deje)

30. júna 2025
čínsky miniatúrny dron

Čína vyrobila dron maličký ako komár: Nezachytia ho ani špičkové radary (VIDEO)

30. júna 2025
Samsung Galaxy S25 Ultra

Samsung ochudobní Galaxy S26 Ultra o kľúčový komponent, dostaneme však niečo OVEĽA lepšie

30. júna 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

26. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?