TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nová batéria pre elektromobily z Číny sľubuje dojazd až 1 000 km. Jej kapacity dokazuje 14-hodinový livestream
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nová batéria pre elektromobily z Číny sľubuje dojazd až 1 000 km. Jej kapacity dokazuje 14-hodinový livestream

29. decembra 2023 19:24
Roman Drexler
29. decembra 2023
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Známy čínsky výrobca elektromobilov predstavil novú batériu, ktorá sľubuje dojazd až 1 000 km na jedno nabitie. Dôkaz, že nejde len o prázdne slová, prináša priamo generálny riaditeľ spoločnosti, ktorý sa rozhodol kapacity akumulátora demonštrovať prostredníctvom až 14-hodinového livestreamu, informuje portál Business Insider.

Prejsť na:

  1. Nové technológie, nové riešenia
  2. Schopná, no veľmi drahá
  3. Znamená vysoká cena maximálnu spoľahlivosť?

Elektromobily mnohí vnímajú ako budúcnosť osobnej dopravy. No hoci je tento scenár veľmi reálny, vozidlá s čisto elektrickým pohonom stále majú mnoho odporcov. Tí pre svoje nepriaznivé komentáre majú rôzne dôvody, no veľmi často sa medzi nimi objavuje batéria a s ňou späté témy ako výdrž (dojazd) alebo nabíjanie.

Je pravda, že prevádzka elektromobilov stále nie je taká jednoduchá, ako prevádzka tradičných spaľovákov. Elektromobily si vyžadujú nabíjanie, ktoré trvá podstatne dlhšie ako tankovanie benzínu alebo nafty. A taktiež netreba zabúdať na skutočnosť, že nabíjacích staníc je oveľa menej ako čerpacích staníc.

Tesla Model X
Tesla Model X | Zdroj: Tesla

Nové technológie, nové riešenia

Poprední výrobcovia sa nám však snažia dokázať, že nie je dôvod ani na obavy, ani na kritiku. Takmer neustále vyvíjajú nové, pokročilé batériové technológie, ktoré sa snažia predĺžiť dojazd, spomaliť degradáciu, zrýchliť nabíjanie, alebo všetko uvedené dokopy.

Do tejto skupiny spadá aj známa čínska spoločnosť NIO. Tá aktuálne prichádza s novým typom batérie, ktorá poskytuje dojazd až 1 000 km. Samozrejme, ambiciózne dojazdy v minulosti uvádzali viacerí, no skutočné čísla sa pohybovali na oveľa nižších úrovniach. Aby NIO dokázala, že z jej strany nejde len o plané sľuby, jej generálny riaditeľ William Li sa rozhodol špecifikáciu demonštrovať počas až 14-hodinového živého prenosu. Konkrétne išlo o livestream 14-hodinovej jazdy medzi dvoma čínskymi mestami.

Li, ktorý si získal povesť „čínskeho Elona Muska“, sa 17. decembra vydal na cestu zo Šanghaja do Sia-menu. Podľa Distance calculator sú tieto dve mestá od seba vzdialené zhruba 1 015 km. Samozrejme, hovoríme o cestnej vzdialenosti, nie vzdušnej.

Riaditeľ po skončení živého prenosu zverejnil príspevok na sociálnej sieti, v ktorom tvrdí, že jeho elektromobil NIO ET7 dokázal celú 14-hodinovú cestu absolvovať bez akéhokoľvek dobíjania, a to aj napriek tuhým mrazom. Po pokrytí vyše 1 000 km dlhej vzdialenosti mu vraj v batérii ostali 3 % energie.

Nio
Zdroj: Nio

Schopná, no veľmi drahá

Nový akumulátor sa má pýšiť kapacitou 150 kW a najvyššou energetickou hustotou spomedzi všetkých sériovo vyrábaných batérií pre elektromobily na svete. NIO plánuje sériovú výrobu tejto batérie rozbehnúť v priebehu apríla 2024. Nepôjde o však o žiadny lacný špás. Len batéria ako taká má vychádzať na takmer 300 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 38 000 €. Za takú cenu si už viete kúpiť lacnejší elektromobil v celom kuse.

Neprehliadnite

servis, mechanik, STK
Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu
Česká firma nakupovala čínske drony. Ukrajinskej armáde ich predávala 20-násobne drahšie
EÚ, STK
Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)

Táto cena sa mnohým môže zdať prehnaná, no netreba zabúdať, že elektromobily a s nimi späté batériové technológie sú stále relatívne mladými segmentmi, ktoré si vyžadujú obrovské investície, finančné i časové. A tie sa firmám musia vrátiť, v ideálnom prípade aj s úrokmi v podobe zisku.

Taktiež treba poznamenať, že NIO svojim zákazníkom umožňuje nákup vozidiel bez batérie, pričom následne musia každý mesiac odvádzať predplatné. Za poplatok získajú prístup k sieti viac ako 2 000 výmenných staníc, pričom na každej z nich môžu jednoducho vymeniť vybitú batériu za nabitú. Zdá sa ale, že táto stratégia sa ktovieako nevypláca, teda aspoň zatiaľ. Lihong Qin, prezdient spoločnosti, totiž nedávno pre denník Financial Times prezradil, že NIO na každom vyrobenom vozidle stráca približne 12 000 amerických dolárov, čiže takmer 11 000 €.

Zdroj: Getty Images Signature / Nio (úprava redakcie)

Znamená vysoká cena maximálnu spoľahlivosť?

Nakoľko si NIO za svoju novú batériu plánuje pýtať desiatky tisíc eur, asi každý z nás očakáva, že technológia bude maximálne spoľahlivá. Máloktorá firma by totiž mala toľko „odvahy“ aby si pýtala tak obrovské sumy za nekvalitný produkt, nieto ešte ak ide o tak známe meno.

Veríme, že sa nemýlime, hoci štatistiky nám hovoria niečo iné. Ako sme vás informovali v samostatnom článku začiatkom decembra, elektrické vozidlá sú stále oveľa menej spoľahlivé v porovnaní so spaľovákmi. Hovorí tak analýza, ktorá skúmala spätnú väzbu od majiteľov viac než 330 000 áut. Konkrétne elektromobily, ktoré vyšli v posledných troch modelových rokoch, vraj majú v priemere až o 79 % viac problémov.

„Väčšinu elektromobilov dnes vyrábajú buď tradičné automobilky, pre ktoré sú technológie elektromobilov nové, alebo spoločnosti ako Rivian, ktoré s výrobou elektromobilov ešte len začínajú. Niet sa čo čudovať, že majú problémy s rastom a potrebujú nejaký čas na odstránenie chýb,“ povedal Jake Fisher, riaditeľ pre testovanie áut v spoločnosti Consumer Reports.

Pozoruhodným faktom je, že elektromobily sú „kazivejšie“ ako spaľováky, hoci majú menej súčiastok. Podľa Fishera medzi najproblémovejšie položky patria elektromotory a batérie.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Pokuta POZOR: Slovenským motoristom hrozí pokuta až 800 €. Nemusí ju však nutne platiť ten, kto sedí za volantom
Ďalší článok Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck má na konte svoju prvú dopravnú nehodu. Zrážka s druhým vozidlom si vyžiadala len malé zranenia

Najčítanejšie

Peniaze, penzisti, dôchodok
Pre penzistov platí dôležitý termín. Dôchodok si musia vybrať do tohto dátumu
29. novembra 2025
Peniaze, voľno, štát, poplatky, kataster, dôchodok, priemerná mzda, penále, dôchodok
VšZP ľuďom nevráti peniaze. Neteší ju, ako na to reagujú
28. novembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025
VšZP, list, pošta, zúčtovanie, podvod, Sociálna poisťovňa, listy
Slovákom začali chodiť nezvyčajné správy z úradu práce. Týkajú sa tisícov ľudí
30. novembra 2025

Najnovšie články

  • Veľká časť Slovákov musí spozornieť. Mení sa dôležité pravidlo pre dôchodkový vek
  • Štát čoskoro zavedie novú povinnosť v rámci platieb. Týka sa všetkých (+ dátum)
  • Potvrdili výrazný pokles cien elektriny aj plynu
  • Slovenská pošta a Alza spojili sily. Oznámili fantastickú novinku, ušetrí vám čas
  • Mapy Google na Slovensku získajú geniálnu funkciu. Úplne zmení spôsob, ako ich používame

Bude sa vám páčiť

aktuálne, auto, elektromobil

Výrobca iPhonov predstavil vlastný elektromobil. Má s ním veľké ambície

22. novembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov

Chystajú novú daň: Platiť sa bude naraz, môže ísť o stovky eur

22. novembra 2025

V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť

21. novembra 2025

Zaviedli novú daň: Štát chce sledovať, koľko kilometrov ste najazdili. Faktúru pošle každý mesiac

20. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?