TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Neprevzal si objednanú zásielku z e-shopu? Toto všetko budeš musieť zaplatiť! (PREHĽAD)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Neprevzal si objednanú zásielku z e-shopu? Toto všetko budeš musieť zaplatiť! (PREHĽAD)

7. augusta 2023 13:11
Roman Drexler
7. augusta 2023
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Nakupovanie na e-shopoch je dnes bežnou súčasťou našich životov. Mnohé takéto nákupy sa zaobídu bez komplikácií, no tu a tam nastane prípad, kedy si objednávajúci zásielku z určitého dôvodu neprevezme. Ak patríš do tejto skupiny, tento článok je presne pre teba. Málokto totiž vie, že neprevzatie zásielky bez riadneho uvedomenia druhej strany môže viesť k zbytočným poplatkom, píše portál Peniaze.sk.

Potvrdením objednávky na e-shope sa uzatvára kúpna zmluva, ktorá má svoj stanovený priebeh. Tým, že si objednávajúci zásielku neprevezme, sa proces prerušuje, no nie riadnym spôsobom. Ide totiž o odstúpenie od kúpnej zmluvy bez uvedomenia druhej strany, čo znamená, že zmluva je aj naďalej záväzná. Inými slovami, kupujúci je stále povinný objednanú zásielku prevziať a zaplatiť za ňu stanovenú sumu.

Keď si objednávajúci túto povinnosť nesplní, resp. neprevezme objednanú zásielku, obchodník si môže nárokovať náklady súvisiace so zmareným doručovaním tovaru. Taktiež môžu od zákazníka požadovať poplatok za uskladnenie včas neprevzatej veci.

Tieto poplatky síce nedosahujú ktovieakých závratných výšok, no opakované nereagovanie na výzvy obchodníka, resp. neplatenie dlhov, môže viesť k úrokom z omeškania, ktoré sa po čase vedia vyšplhať na nemalé sumy. Rovnako netreba zabúdať na právo obchodníka podať žalobu.

Takéto prípady nie sú zrovna ojedinelé, čo je dôvod, prečo mal* tohto mesiaca nadobúda účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten okrem iného novelizuje ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv.

nakupovanie cez e-shop
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Kedy možno od zmluvy odstúpiť?

Keď si zákazník objedná tovar cez e-shop, medzi ním a obchodníkom vznikne kúpna zmluva uzatvorená na diaľku. Ak si obchodník splní všetky svoje povinnosti, zákazník bude aj naďalej môcť od zmluvy odstúpiť bez udania dôvodu. Musí však spĺňať nasledovné požiadavky:

  1. Odstúpenie nastane do 14 dní odo dňa prevzatia zásielky. Lehota sa považuje za zachovanú, ak oznámenie o odstúpení bude obchodníkovi odoslané najneskôr v posledný deň lehoty.
  2. 14-dňová lehota začína plynúť v okamihu, keď:
    1. Zákazník prevezme všetky časti objednaného tovaru;
    1. Zákazník prevezme tovar, ktorý bol odoslaný ako posledný, pokiaľ sa tovary objednané v jednej objednávke dodávajú oddelene;
    1. Zákazník prevezme posledný diel alebo posledný kus tovaru pozostávajúceho z viacerých dielov alebo kusov
    1. Zákazník prevezme prvý dodaný tovar, pokiaľ sa má tovar dodávať opakovane počas určitej doby.
  3. Pre vylúčenie pochybnosti zákon výslovne stanoví, že od zmluvy uzavretej na diaľku, ktorej predmetom je dodanie tovaru, môže zákazník odstúpiť aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie (aj pred prevzatím tovaru).

Stále platí, že o odstúpení od kúpnej zmluvy je zákazník obchodníka povinný riadne informovať, a to napríklad oznámením v listinnej podobe alebo formou zápisu v inom trvanlivom médiu. Obchodníci pre tieto účely môžu zasielať vzorový formulár.

V prípade, že bola kúpna zmluva uzatvorená ústne, postačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie, v ktorom zákazník vyjadrí žiadosť od danej zmluvy odstúpiť.

Neprehliadnite

mimoriadne, EÚ
EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac
Gmail
Gmail práve získal GENIÁLNU funkciu: TOTO príde aj na Slovensko!
Peniaze, euro, bankovky, mince
Pripravte si peňaženky: Banka z ničoho nič zvýšila dôležitý poplatok o 50 € (+ ďalšie zmeny)

Aké poplatky hrozia?

Neoznámenie odstúpenia od kúpnej zmluvy, ako už bolo spomenuté vyššie, môže viesť k požadovaniu úhrady niekoľkých poplatkov (zo strany obchodníka). Ak zákazník tovar prevezme a následne odstúpi bez udania dôvodu, musí tovar vrátiť do 14 dní. V prípade odstúpenia môže zákazník uhrádzať:

  • Náklady na vrátenie tovaru (neplatí v prípade, že e-shop na túto povinnosť riadne neupozorní pred uzavretím kúpnej zmluvy);
  • Rozdiel medzi cenou najlacnejšieho bežného spôsobu dodania ponúkaného e-shopom a iným spôsobom dodania tovaru;
  • Zníženie hodnoty vzniknutej v dôsledku neprimeraného zaobchádzania.

Pri ktorých tovaroch nemožno odstúpiť bez udania dôvodu?

Napokon netreba zabúdať na zmluvy, pri ktorých odstúpenie bez udania dôvodu nie je možné. Tieto zmluvy sa vzťahujú na:

  • Tovar vyrobený podľa udanej špecifikácie alebo na mieru;
  • Tovar podliehajúci rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze;
  • Tovar uzavretý v ochrannom obale a nie je vhodné ho vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov, ak bol ochranný obal po dodaní porušený;
  • Tovar, ktorý vzhľadom na svoju povahu môže byť po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom.

*Prezidentka SR Zuzana Čaputová tento zákon vetovala, kvôli čomu sa bude jeho účinnosť posúvať.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Dostali sme exkluzívny prístup do fabriky Samsungu v Južnej Kórei: Takto sa vyrába a testuje Z Flip5 a Z Fold5!
Ďalší článok Jadrová fúzia AKTUÁLNE: Američanom sa podaril husársky kúsok. Zopakovali prelomový experiment v jadrovej fúzii

Najčítanejšie

Mimoriadne
KONIEC je tu: Po 10 rokoch aj Slovákom zrušia extrémne dôležitú vec (platné 14. októbra)
15. septembra 2025
Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025

Najnovšie články

  • Kaufland ŠOKUJE konkurenciu: Toto pribudne v každej predajni, ľudia to majú k dispozícii už teraz
  • AKTUÁLNE: Zatvoriť plánujú 400 predajní. Obchod nemá na výber, situácia je kritická (čo sa deje)
  • MIMORIADNE: V hre je VÝRAZNÉ zníženie DPH. Zmeniť sa má aj systém poistenia (čo sa deje)
  • Slovenský trh zaplavili nebezpečné výrobky. Majú v sebe šokujúci objem olova (ZOZNAM + FOTO)
  • KONEČNE: Samsung GLOBÁLNE vydal One UI 8 (Android 16). Pozrite sa, čo všetko prináša aktualizácia (PREHĽAD)

Bude sa vám páčiť

POZOR, peniaze, eur, pokuta

POZOR: Štát naplánoval KRUTÉ pravidlá. Kto ich nesplní, môže čakať okamžitú pokutu

13. septembra 2025
modré stĺpy, Nemecko

Vodiči, POZOR: Modré stĺpy na diaľniciach strašia vodičov. Takmer nikto nevie, na čo naozaj slúžia

12. septembra 2025
Kik, Trnava

Lacný reťazec, v ktorom Slováci nechávajú milióny eur ročne, chce zatvárať prevádzky

11. septembra 2025
eshop, podvod, online nakupovanie, podvodníci

POZOR: Podvodníci okradli už tisíce ľudí. Napodobujú TIETO obľúbené e-shopy

10. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?