Video platforma YouTube mení podmienky používania, čoho výsledkom bude viac reklám zobrazujúcich sa vo videách menších tvorcov obsahu. So ziskom z týchto reklám sa však s tvorcami podelí len za určitých podmienok, informuje The Verge.
YouTube si v podstate udelil právo monetizovať videá z kanálov, ktoré nie sú dostatočne veľké na to, aby sa mohli zapojiť do tzv. Partnerského programu YouTube. Práve ten stanovuje pravidlá a podmienky, akým spôsobom sa YouTube delí o honoráre z reklamy s autormi videí.
Do Partnerského programu YouTube sa môžu zapojiť tvorcovia, ktorých kanál za posledných 12 mesiacov zaznamenal minimálne 4 000 hodín vzhliadnutí a nazbieral aspoň 1000 odberateľov.
V praxi to napríklad znamená, že hoci autor žiadnu reklamu do svojho videa vložiť neplánuje, YouTube to spraví za neho. Zisk z reklamy si nechá pre seba. Ak chce mať autor na časť zisku nárok, musí sa zapojiť do Partnerského programu YouTube tak, ako veľkí tvorcovia so značnou diváckou priazňou.
Existujú ale výnimky, ktorých sa nové podmienky týkať nebudú. YouTube nebude vkladať reklamy do videí, ktorých obsah je poburujúci, znejú v ňom vulgarizmy, zobrazuje násilie, drogy, strelné zbrane alebo sex. Do tejto kategórie tiež spadá politika, náboženstvo, alkohol a hazardné hry.
Nové podmienky používania začne YouTube uplatňovať najskôr na americkom trhu. V globálnom meradle ich začne nasadzovať v druhom polroku 2021. Ide o pomerne kontroverznú zmenu podmienok používania, ktorej vplyv na tvorcov obsahu bude YouTube sledovať a vyhodnocovať.
Na jednej strane stojí server YouTube, ktorý funguje ako akýsi bezplatný hosting na streamovanie videí. Prevádzka platformy, ktorá združuje dátovo náročný obsah, stojí značné prostriedky.
Spoločnosť Google kúpila server YouTube v roku 2006. Služba však bola stratová. Zarábať začala až v roku 2009. Podarilo sa to vďaka nasadeniu efektívneho reklamného systému, čo prebehlo na pozadí čoraz zvyšujúceho záujmu divákov o internetové videá.
Na strane druhej stoja malí hráči – autori videí menším dosahom, ktorí publikujú obsah v službe YouTube. Tí mohli podporiť rast sledovanosti svojho obsahu tak, že doň nevkladali žiadne reklamy. Sledovanie videí je v takomto prípade pre divákov príjemnejšie, keďže ich reklama počas sledovania nevyrušuje.
Teraz sa však v ich videách môže zobrazovať reklama bez toho, aby si to želali a dostali z nej podiel. Z pohľadu diváka to zase znamená, že pri prezeraní obsahu na YouTube sa bude stretávať s väčším objemom reklám.
Diváci si ale môžu v tomto smere pomôcť. Samozrejme, za peniaze. Spoplatnené členstvo YouTube Premium ich reklám zobrazujúcich sa pred a počas prehrávania videí zbaví. Tiež sa nezobrazia žiadne banerové reklamy tretej strany ani reklamy vo vyhľadávaní.